Tiistai 11.9.2012 09:51
kuva

Rikastamo-valmennus pyörähti Kiteellä käyntiin elokuussa. Ryhmä koostuu laaja-alaisesti hyvinvointi-, terveys- ja matkailualan yrittäjistä ja onpa mukana pari huonekalualankin yrittäjää. Yhtenä yhdistävänä teemana ryhmälle on valmisteilla oleva KotKontu-hyvinvointikeskus, johon mietitään porukalla palveluja ja kumppanuuksia.

 

Toisen Rikastamo-tehopäivän aiheena oli palvelumuotoilu, jota saapui avaamaan alan pioneeri Juha Tuulaniemi. Palvelumuotoilulla etsitään muotoilun keinoin tapoja kehittää ja suunnitella palveluja ja lisätä asiakasymmärrystä. Fokus on tällöin asiakkaan kokeman arvon ja liiketoiminnallisen arvon tasapainossa. ”Vähän korkealentoiselta kuulostaa”, kuului epäilevää supinaa, mutta käytäntöön päästiin pian käsiksi yrittäjien omien kohderyhmien kautta. Juha johdatti etsimään kunkin yrittäjän kohderyhmän liiketoiminnan design-drivereita eli tuotteiden ja palvelujen tavoitteita sekä tarpeita. Driverit tukevat palvelukonseptin kokonaisuutta ja ovat saattaneet jäädä ennen huomiotta. Post-it laput alkoivat lennellä tiuhaan ja myöhemmin iltapäivällä palaset alkoivat loksahdella paikoilleen. ”Tuttuja asioitahan nämä ovat mutta jotenkin onnistuttiin pyöräyttämään ne uuteen järjestykseen, joka tuntuu varsin loogiselta”, kommentoi yksi yrittäjistä.
 

Päivän lopuksi yrittäjät laativat yhdestä palveluideastaan uuden konseptin. ”Päivästä tuli positiivista palautetta ja odotukset ovat korkealla seuraavalle kerralle, jolloin pureudutaan tuotteistamiseen ja hinnoitteluun”, kertoo Keski-Karjalan kehitysyhtiön (Keti) yritysneuvoja Mari Eskelinen-Mäki. Hän on toiminut Rikastamon paikalliskoordinaattorina ja kerännyt monialaisen porukan valmennukseen yhdessä KotKonnun yrittäjien kanssa. 

Mikä yrittäjiä innosti mukaan Rikastamo-valmennukseen?

”Rikastamo aukaisee ja tuo esiin yhteisiä mahdollisuuksia. Me etsimme täältä kumppanuuksia ja yhteistyölinkkejä. Lisäksi tämä sattui ajallisesti juuri oikeaan hetkeen ja on yrittäjälle edullinen”, kertoo Jaana Rautiainen KotKontu-idean taustalla olevan KarelianKotilot Oy:n kehittämispäällikkö. Krista Manninen ja Maija Timonen taas toivovat Rikastamosta yhteistyön lisäksi apua hinnoitteluun ja markkinointiin. ”Asiakasta ei saa aliarvioida”, Helmi Lappalainen painottaa.


Rikastamo-valmennus jatkuu Kiteellä syksyn aikana 
vielä kolmella tehovalmennuspäivällä. Lisätietoja Mari Eskelinen-Mäki, mari.eskelinen-maki@keti.fi

 

 

« takaisin