Tampereen Rikastamo on työstänyt kuluvan syksyn aikana ikäihmisten palveluja. Homma käynnistyi elokuussa yleisellä infotilaisuudella, joka kiinnosti laajaa joukkoa ja innosti keskusteluun ikäihmisten tulevaisuudesta ja tarvittavista palveluista.
Rikastamo ryhmään valittiin hakumenettelyn perusteella 6 toimijaa: Kuuselan Seniorikeskus, Tampereen Taiteilijaseura ry , Kotihymy Oy, Kulttuuriosuuskunta Kaje, yhteiskunnallinen yritys Tampereen Koukkuniemen Jukola-taloon ja Somea Oy. ”Infossa käyty vilkas keskustelu aiheen tiimoilta innosti hakemaan mukaan. Oman organisaation osalta etsimme uusia toimintatapoja ja -malleja, toisaalta varmistusta omiin ideoihin ja oppimista muilta.”, kertoo yhteiskunnallisen yrityksen toimintaa suunnitteleva Kimmo Koskela.
Myyntipuheen hiomista ja hinnoittelun kiemuroita
Ryhmä on edennyt valmennuksessa Kiihdytyskaistalle eli neljänteen valmennuskertaan, joka aloitetaan viime kerran kotiläksyllä: myyntipuheella. Kunkin esityksen jälkeen muut ryhmäläiset ja ryhmän valmentaja Petteri Huvio Diges ry:stä antavat puheesta palautetta ja ideoita puheen jatkotyöstöön. Valmentaja kannustaakin ryhmäläisiä vielä miettimään tarkemmin myyntipuheen tavoitetta, koska ensi kerralla ryhmä pääsee esittelemään ajatuksiaan ja tuotekonseptejaan Tampere Senior -ohjelman ohjausryhmälle. ”Tavoitteet reilusti esiin, myyntipuheen tarkoitus on herättää kiinnostus jatkokeskusteluille.” Osalle ryhmäläisistä myyntipuheen pitäminen on uutta ja ensi kerta jännittää. ”Vielä on pähkäiltävä esityksen parissa, mutta on hyvä, että meillä on yhteinen päätöstilaisuus.”, toteaa Arja Moilanen Tampereen Taiteilijaseurasta.
Tämän kerran valmennuspaikkana toimii Kuuselan Seniorikeskus, jonka toimintaa johtaja Tiina-Riitta Stavén esittelee kierrättämällä ryhmää tutustumassa tiloihin ja tarjolla oleviin palveluihin. ”Valmennukset on pidetty eri organisaatioissa, joiden toimintaan olemme myös päässeet tutustumaan. Tämä on tuonut uusia näkökulmia esiin”, kiittelee Jari Lehtinen Somea Oy:stä. Valmennuspäivän osalta toiseksi aiheeksi valikoitui ryhmäläisten toiveesta hinnoittelu. ”Hinnoittelu tuntuu hankalalta ja kannattavat palvelut eivät synny tuosta vaan.”, ryhmäläiset toteavat. Petteri johdattelee miettimään asiakaskokemuksen merkitystä, johon arvot liittyvät olennaisesti. ”On päätettävä, minkälaista asiakasryhmää tavoitellaan, mihin arvoihin toiminnassa sitoudutaan ja miten niitä viestitään. Pienillä eroilla ja nyansseilla erotut joukosta.”
Rikastamo-valmennus loppusuoralla
Tampereen Rikastamo-valmennus on pidetty tiiviissä kahden kuukauden periodissa. Välillä tahti on tuntunut liiankin vauhdikkaalta, mutta toisaalta toimijoiden oma kehitystyö on pysynyt aktiivisesti mielessä ja työn alla. Valmentaja Huvio saa ryhmältä kiitosta joustavasta otteesta, jolloin valmennuspäivien sisällöissä on aina voitu hypätä tarpeenmukaisiin aiheisiin. ”Valmennus on tuonut konkretiaa omaan tuotteistamiseen ja olen päässyt oman asian kanssa eteenpäin”, kertoo Arja Moilanen. Ryhmässä on myös halua jatkaa valmennusta. ”Nyt me ollaan vasta päästy vauhtiin osaamisen yhdistämisen suhteen.”, intoilee Katja Aho Kotihymy Oy:stä. ”Myös yhteistyökuvioita on syntynyt ideatasolla ja valmennusperiodin jälkeen työtä jatketaan pienemmällä porukalla.”, täydentää Tiina-Riitta Stavén. Osa Tampereen-ryhmästä aikoo myös osallistua Helsingissä 12.12. järjestettävään Rikastamojen kokoontumisajoihin, jossa on mahdollisuus verkottua muiden Rikastamo-ryhmien kanssa.