Pelialan mentorointiohjelma naisille
Tuotepäällikkö Sonja Kangas rakentaa verkostoa, jonka kautta kannustetaan naisia pelialalle.
”Vain 16% pelialan tekijöistä on naisia, mukaan lukien HR ja hallinnolliset tehtävät. On monia mielenkiintoisia tehtäviä, mihin naiset voisivat yhtä hyvin hakeutua, jos he vain tajuaisivat miten”, Sonja Kangas kertoo.
Kangas tietää, miten vaikeaa naisena voi olla päästä esille pelialalla. Hän on pelisuunnitteluyritys Digital Chocolaten tuotepäällikkö ja kansainvälisen pelikehittäjäverkosto IGDA:n Suomen vetäjä. Marraskuusta 2011 rakennetussa verkostossa on kuusi mentoria ja maanlaajuisesti toista sataa naista. Kiinnostuneiden määrä yllätti Kankaan.
”Aluksi ajattelimme, että viisi mentoria riittäisi arvioidulle 20 ihmiselle. Näin ei käynyt vaan kiinnostuneita tuli sata ja enemmänkin olisi tullut, jos olisi mahtunut. Päätimme tehdä eri osa-alueille suuntautuneille erityiset yhteisöt, joissa mentorointia toteutetaan.”
Osaamisalueita ovat graafinen suunnittelu, pelisuunnittelu, tuotanto, bisnes, HR ja markkinointi. Ryhmät keskustelevat sisäisesti sähköpostin ja Facebookin välityksellä. Vuorovaikutusta niiden välillä luodaan kuukausittaisissa tapaamisissa.
”En ymmärtänyt, että tapaamisilla on niin suuri arvo naisille, johtuen siitä että alan firmoissa harvemmin pääsee edes puhumaan toisen naisen kanssa. Tietyt asiat, kuten alustaminen, valmistelu ja tekijöiden linkittäminen toisiinsa toimivat verkossa, mutta kun siitä pitäisi edetä niin on paras tavata kasvokkain porukassa.”
Peliprojektit ovat hitaita ja niihin menee kuukausia, mutta alkuaskeleita on havaittu. Verkoston kautta on löytynyt osaajia jo muutamaan kehityshankkeeseen. Tekeillä on muun muassa life-coachingiin perustuva joogapeli ja yhdessä pelattava tarina.
”Molemmat käynnissä olevista projekteista ovat sellaisia, joita ei ole toistaiseksi tehty. Kenties tämä viittaa siihen, että naiset haluavat peleistä jotain muuta kuin mitä tällä hetkellä on tarjolla.”