Graffititaide osana arjen ympäristöjä
Viime syksynä perustettu taidemainostoimisto Grafindustrial Oy haluaa tuoda taiteen lähemmäksi ihmisten arkea. Taideulkomainontaa, toimitilamaalauksia sekä erilaisia visuaalisia tempauksia toteuttava yritys rakentaa kiehtovampaa kaupunkikuvaa ja erottuvia brändejä sekä tarjoaa samalla nuorille ja lahjakkaille taiteilijoille työtilaisuuksia.
Toimitusjohtaja Arto Pitkäsen mukaan Grafindustrial haluaa herättää kaupunkikuvan eloon.
"Aikoinaan yritysten mainoksia ja logoja maalattiin paljon esimerkiksi kerrostalojen päätyihin. Ne olivat usein perusmainoksia, joissa oli tuotetietoa ja hinta. Maalaustaide on kehittynyt niistä ajoista. Me haluamme tuoda perinteen takaisin, mutta 2000-luvun tyyliin."
Graffiti-sanasta tulee helposti mieleen laiton spraymaalitöherrys alikulkusillan betonissa. Pitkänen toivoo GrafIndustrialin teosten parantavan graffitien mainetta.
"Grafindustrial tekee näyttävää ja laadukasta jälkeä, joka paitsi piristää arkea, myös herättää keskustelua ja puhuttelee sisällöillään."
Grafindustrialin nimissä toteutettuja mainosmaalauksia ei vielä löydy julkisilta paikoilta, mutta Pitkäsen mukaan yhteistyöstä on neuvoteltu suurten brändien kanssa. Keväälle ja kesälle onkin suunnitteilla useampia projekteja. GrafIndustrialin sisätilamaalauksia voi puolestaan jo ihailla esimerkiksi Tampereen skeittihallilla (kuva).
Yritys onkin monessa mukana pilke silmäkulmassa: GrafIndustrial vuokraa seinäpinta-alaa Fazerin mainoskampanjassa, jossa taiteilijat toteuttavat maalauksia katukuvaan ympäri Suomea. Arkea väritetään myös kenkätunauksen muodossa: markkinointikampanjassa arvotaan kynäruiskutekniikalla tuunatut lenkkitossut.
Pitkäsen mukaan GrafIndustrialin varsinainen työ on kuitenkin vasta alussa: vaaditaan aikaa ja näyttöjä, ennen kuin graffitaide hyväksytään viralliseksi osaksi arjen ympäristöjä.