Hyvä juttu!

Osiossa esittelemme ajankohtaisia, mielestämme hyviä juttuja luovilta aloilta. Hyvä juttu! voi olla kehittämisväline, yritys tai osaaja tai erityisen luova alue tai kaupunki. Tiedätkö kiinnostavan jutun? Kerro siitä meille!

Aiemmin julkaistuihin Hyviin juttuihin voit tutustua täällä.

« takaisin Lisää hyvä juttu »

Reitti Japanin vahvoille kuluttajamarkkinoille aukeaa vientiagentin toimesta

kuva

Osaavan agentin avulla eettinen ja ekologinen suomalainen design on löytänyt tiensä Japanin kuluttajamarkkinoille. Jenni Mobergin luotsaama 0.7 design on välittänyt muotoiluagentuurina suomalaista tuotantoa Japanin markkinoille vuodesta 2007.

Suomalaisilla käsityö- ja muotoilutuotteilla riittää Mobergin mukaan Japanissa kysyntää.

”Japanissa estetiikka on hyvin samankaltainen kuin Suomessa, joten Suomessa suunnitellut tuotteet istuvat hyvin japanilaiseen arkeen. Japanissa Made in Finland tuo oikeastikin lisäarvoa tuotteelle, mikä on mielestäni hienoa.”

Osakan suurimmista tavarataloista Isetanista ja Lucuasta voi ostaa ympärivuotisesti mm. Rakulan pannunalusia, Veicon patavahteja, tuohesta valmistettuja tarjoiluastioita sekä tekstiilejä, joissa on Sanna Silvia Ijäksen suunnittelema kuosi. Jakeluverkosto Japanissa kattaa tällä hetkellä noin 600 liikettä ympäri maan.

0.7 designin päämiehet edustavat muotoilun eri alueita: käsitöitä, valmistavaa teollisuutta, teollista muotoilua, graafista suunnittelua, vaatesuunnittelua... Päämiehiä yhdistävät 0.7 designin toiminnalle ominaiset kestävät arvot; Yritys tukee itse nimensä mukaisesti YK:n asettamien vuosituhattavoitteiden saavuttamista.

”Päämiehiksi halutaan erityisesti yrityksiä, joilla eettisyys tai ekologisuus on osana liiketoimintaa - yhtälailla asiakkaiksi yrityksiä, joille eettisyys ja ekologisuus tuovat lisäarvoa. Tällä hetkellä päämiesten tuotteet on valmistettu esim. kierrättämällä sekä luomupuuvillasta ja muista luonnonmateriaaleista.”

Vientiagentteja on vielä vähän, ja ala monille melko tuntematon. Omien sanojensa mukaan Moberg yhdistää suomalaiset päämiehensä ja kansainväliset asiakkaansa. Agentti voikin tasoittaa kuoppia kansainvälistymisen tiellä:

”Agentti tuntee kohdemaan markkinat ja toimintatavat ja pystyy tarjoamaan suoria suhteita maksaviin asiakkaisiin.”

Moberg on valmistelemassa omien kokemustensa pohjalta luovien alojen agentin opasta. Opas on tarkoitettu agenttia etsiville luovan alan yrityksille, agentuuritoimintaa suunnitteleville uusille yrittäjille sekä jo toimiville välittäjäorganisaatioille, joita kansainvälistyminen kiinnostaa. Opasta voi tiedustella Mobergilta kesäkuusta alkaen.

Ota yhteyttä!

www.07design.fi

info(at)07design.fi