Culminatum Innovation Oy Ltd on kehittänyt uuden tavan kilpailuttaa palvelumuotoilun asiantuntijapalveluita mm. Suomen Kuntaliiton, Helsingin seudun liikenteen ja Helsingin yliopiston toteuttamien kilpailutusten yhteydessä.
Hankintakäytäntöjen uudistamisessa on huomioitu sekä muotoilutoimistojen että hankintayksiköiden näkökulmat, kokemukset ja kehitysideat. Yhteistyön tuloksena on syntynyt vuorovaikutteinen hankintamalli, joka kyseenalaistaa julkisen sektorin hankintatavat. Kehittämisen tavoitteena on haastaa myös yksityisen sektorin asiantuntijapalveluiden hankintaosaaminen.
Palvelumuotoilun hankintamalli esiteltiin visuaalisen viestinnän suunnittelijoiden järjestön Grafian järjestämässä visuaalisen viestinnän hankintaoppaan julkistusbrunssilla ja keskustelutilaisuudessa 29.11.2012. Hankintamallin kuvaus löytyy Sitä saa mitä hankkii – Visuaalisen viestinnän hankintaoppaasta sivuilta 53-55.
Opas liittyy Grafian World Design Capital Helsinki 2012 -hankkeeseen, jonka tavoitteena on edesauttaa visuaalisen viestinnän reilun kauppatavan syntymistä ja saattaa ilmaista suunnittelutyötä edellyttävät kilpailutukset historiaan. Tavoitteena on saada suunnittelun ostajat paremmin tietoiseksi hyvän suunnittelun mekanismeista ja toisaalta saada suunnittelijat ymmärtämään ostajan käytäntöjä ja tarpeita.
Oppaan on kirjoittanut Heikki Jokinen, kuvittanut Anja Reponen ja ulkoasusta vastaa Arja Karhumaa. Voit tilata oppaan veloituksetta Grafiasta (grafia at grafia.fi), ja siitä on myös PDF-versio (2 MB).
Lisätietoa hankintamallista:
Ohjelmajohtaja Jussi Sorsimo, jussi.sorsimo(at)culminatum.fi
Ohjelmajohtaja Riikka Hietanen, riikka.hietanen(at)culminatum.fi
Palvelukoordinaattori Terhi Hakkarainen, terhi.hakkarainen(at)culminatum.fi