Musiikkialan rahoituksesta tehdyn katsauksen perusteella on käynnissä toimintamallien muutos, jossa tekeminen pirstaloituu entisestään. Musiikkialalla on tulevaisuudessa entistä vähemmän yhden asian tekijöitä. Teoston toimeksiannosta tehty katsaus julkaistiin Teoston seminaarissa 22.11.2012.
”Halusimme herättää laajempaa keskustelua siitä, millaista musiikkialan rahoitus tällä hetkellä on ja mitä päämääriä eri rahoituslähteet palvelevat ”, kertoo Teoston toimitusjohtaja Katri Sipilä.
Selvityksessä muodostetaan kuvaa sekä yksityisesti että yritysmuotoisesti toimivista musiikkialan toimijoista, näiden tulonmuodostuksesta ja toiminnan luvuista sekä rahoituksesta.
"Haasteisiin vastaaminen edellyttää muutoksia mm. työllisyyslainsäädäntöön joustavan työn tekemisen mahdollistamiseksi. Samoin ministeriöiden yhteistyötä tulee vahvistaa julkisen rahoituksen linjausten yhdenmukaistamisessa. Rahoituksen tulisi perustua kokonaisvaltaiseen näkemykseen musiikin arvoketjun kehittämisestä. Apurahojen, avustusten ja tuen ohjaamisella vahvistetaan ketjun kaikkia osia ja vaikutetaan koko toimialan elinvoimaisuuden lisäämiseen. Siten varmistetaan myös monipuolisen ja rikkaan musiikin luominen”, toteaa katsauksen tehnyt Leena Hoppania Soficom Finlandista.
Hoppanian mukaan toimialan rahoituksessa ei näytä olevan suuria aukkoja tai puutteita. Varsinaista pääomasijoitusrahoitusta on kuitenkin ohjautunut musiikkialalle vähän. Suurimmat haasteet alalle sijoittamiseen liittyvät IP-oikeuksien (aineettoman pääoman) hallintaan ja tuoton epävarmuuteen.
Lue koko tiedote Teoston verkkosivuilla.
Tutustu tutkimusraporttiin "Katsaus musiikkialan rahoitukseen 2012" sekä seminaariesityksiin Teston verkkosivuilla, Tapahtumat-osiossa.