Kovasta kilpailusta huolimatta suomalaisille teollisen muotoilualan yrityksille on parhaillaan Aasiassa markkinamahdollisuuksia liittyen paikallisen tietotaidollisen tason paikkaamiseen tai uusien ratkaisujen viemiseen.
Monikansallisten yritysten teolliset alihankkijat sekä näille toimittava alihankintaporras Kiinassa, Taiwanissa ja Koreassa tähtäävät nyt omaa tuotantoaan kehittämällä kansainvälisille markkinoille sekä teollisten että kuluttajatuotteiden markkinoilla. Trendi on synnyttänyt kysyntää muun muassa perinteiselle teollisen muotoilun ratkaisuille kuin konseptointiin, käytettävyyteen ja toiminnallisuuteen liittyvälle muotoiluosaamiselle.
Menestystuotetta luotaessa kiinalainen muotoilija keskittyy vielä tänään tuotteen ulkonäköaspektiin, jota suomalainen muotoilualan yritys voi osaamisellaan täydentää, toteaa Finpron palvelutoimialan Senior Consultant Kati Uusi-Rauva. Hän toivoo, että suomalaiset teollisen muotoilun yritykset lähtisivät hakemaan rohkeasti kasvua Aasian markkinoilta.