Eurooppalainen Creative Clash-hanke on hiljattain julkaissut kolme mielenkiintoista raporttia soveltavan taiteen toiminnasta muilla sektoreilla. Julkaisut tuovat eri näkökulmista uutta tietoa taiteen menetelmien, palveluiden ja tuotteiden, sekä ammattilaisosaamisen soveltamisesta muilla aloilla.
Berthoin Antalin ja Straußin julkaisussa Artistic interventions in organizations: Finding evidence of values-added tarkastellaan soveltavan taiteen tuomaa lisäarvoa ja todettuja vaikutuksia organisaatioiden kehittämisessä ja innovaatioiden synnyttämisessä. Aineistona on käytetty kattava määrä olemassa olevaa kirjallisuutta soveltavasta taiteesta. Kirjallisessa katsauksessa jaetaan soveltavan taiteen vaikuttavuus 8:an eri kategoriaan, aktivoinnista aina strategiseen vaikuttavuuteen asti ja todetaan, että taiteen soveltamisen vaikuttavuus voi olla merkittävä organisaatioissa.
Tutkimuksessa Artists in organisations - mapping of European producers of artistic interventions in organisation (Grzelec & Prata) kartoitetaan eurooppalaisia soveltavan taiteen tuottajia, eli niitä taiteen toimijoita, jotka tarjoavat taiteen osaamistaan ja palvelujaan muiden alojen organisaatioiden kehittämiseen ja innovaatiotoimintaan. Julkaisu tarjoaa ajankohtaista tietoa siitä, missä määrin ja minkälaisia soveltavan taiteen palveluntarjoajia kentällä on. Lisäksi tutkimuksessa kartoitetaan palvelujen tilaajapuolta ja tarkastellaan tilaavien organisaatioiden kirjoa, niiden tarpeita ja motivaatioita soveltavan taiteen hyödyntämiseen. Tutkimuksessa todetaan, että soveltavan taiteen potentiaali aletaan hiljalleen ymmärtää organisaatioissa. Sitä hyödynnetään yhä laajemmin, ei vain brändi- tai viestintätoiminnoissa, mutta myös organisaatioiden prosessien, metodien, luovuuden, muutosjohtamisen sekä motivaation kehittämisessä.
Anna Vondracekin tutkimus Support-schemes for artistic interventions in Europe - a mapping and policy recommendations kartoittaa soveltavan taiteen tuottajille tarjottavia tukia (julkisia ja yksityisiä). Kartoitus perustuu eurooppalaisille alan toimijoille tehtyyn kyselytutkimukseen sekä haastatteluihin. Tutkimuksessa tarkastellaan syvemmin eri tukimuotoja ja niiden hyötyjä tuottajille, ja annetaan kehittäjille ja päättäjille myös suosituksia tukien kohdentamisesta.
Lisää Creative Clash-hankkeesta osoitteessa: http://www.creativeclash.eu/