Hyvä juttu!

Osiossa esittelemme ajankohtaisia, mielestämme hyviä juttuja luovilta aloilta. Hyvä juttu! voi olla kehittämisväline, yritys tai osaaja tai erityisen luova alue tai kaupunki. Tiedätkö kiinnostavan jutun? Kerro siitä meille!

Aiemmin julkaistuihin Hyviin juttuihin voit tutustua täällä.

« takaisin Lisää hyvä juttu »

Hämeenlinnan Rikastamo: Liian tunnettu Wetterhoff ja uudet nousevat tähdet

kuva

Ulla Harju ja Hanna Väinölä Hämeenlinnan Designkadun aurinkoisemmalla puolella Rento Design -myymälässä

Hämeenlinnan Rikastamo -ryhmä kokoontui viimeiseen valmennukseensa Wetterhoffin tiloihin toukokuun puolivälissä. Päivä käynnistyi talon oman väen ’kotiläksyjen’ esittelyllä. Seinälle teipatut kolmen kerroksen pohjakartat tekivät heti selväksi, että valmennuksessa on suunniteltu suuria. Toiminnanjohtaja Hannele Yrjö-Koskisen maalatessa pohjakuvia mielikuviksi valmennuksen vetäjä, Diges ry:n Petteri Huvio, pommitti osallistujia vuosikellokysymyksillä. Vuosikellon aukkojen – ja ehkä haaveillun tauon – täyttyessä tämäkin valmennus päättyi toteamukseen: Nyt työ vasta alkaa.

Askel kerrallaan

Hämeenlinnan Rikastamo -valmennus oli luonteva jatko Luova tila-hankkeelle, johon Wetterhoff osallistui Turun Logomon ja Porvoon Taidetehtaan kanssa. 

– Luova tila oli meille tosi hyvä hanke. Sen toimenpiteillä noustiin nykytilaan ja Rikastamossa aloitettiin seuraava kehitysaskel, Kehittämiskeskus Oy Hämeen projektipäällikkö Hillevi Kaarlenkaski kertoo.

Uutta vauhtia lähdettiin hakemaan tuttujen yritysyhteistyökumppaneiden kanssa. Valmennuksen aloittivat Pikkusitomo Kirjanen Tmi, Visua4, Viestintätoimisto MediaHarju, Rento Design Oy, Suunnittelutoimisto Muutos2, Kaadesign Tmi, Wetterhoff Oy sekä Fredrika Wetterhoff -säätiö. Ryhmän valmentajana on toiminut Petteri Huvio Diges ry:stä. Vaikka valmennuksen käynnistäminen heti päättyneen hankkeen perään arvelutti, päätöstä ei ole kaduttu.   

Kilpajuoksu ajan ja tiedon kanssa

Valmennus käynnistyi helmikuussa valmentajalle jo tutuksi tulleella tavalla.

– Kaksi ensimmäistä tapaamista menee hapuillen ja kolmannessa suunta kirkastuu, Petteri Huvio sanoo.

– Heti alussa huomattiin, että jokaisella osallistujalla oli omat intressinsä, joten heille annettiin yksilösparrausta. Sitä, kuinka Wetterhoffin muut sidosryhmät ja uudet yhteistyökumppanit sitoutetaan pitkän aikavälin toimenpiteisiin, suunniteltiin vuosikellon äärellä.

Valmennuksen tässä vaiheessa valmentajan tarkentavat kysymykset kohdistuivat erityisesti viestinnällisiin kysymyksiin. Keskustelun myötä tarkan viestintä- ja erityisesti kriisiviestintäsuunnitelman rooli ja tarve kirkastuivat. Samalla ensimmäisiä toimenpiteitä listattiin kuin vahingossa jo kuluvalle viikolle.  

Sattumia, osumia ja onnenpotkuja

Viimeiseen tapaamisen paikalle ehtineiden Pikkusitomo Kirjasen Päivi Pärssisen sekä Viestintätoimisto MediaHarjun Ulla Harjun ja Visua4:n Hanna Väinölän kertoessa tilannekatsauksiaan selvisi, että valmennus on saanut lisäpotkua itseltään johdatukselta. Päivi Pärssinen tarttui ensimmäisen valmennuspäivän iltana saamaansa tarjoukseen ostaa itselleen osa toisen yrityksen liiketoiminnasta. Täydellinen ajoitus, nopea päätös ja valmennuksen apu suuntaavat kirjansitomon lähitulevaisuudessa uusille markkinoille.

Hanna Väinölä ja Ulla Harju tuskailivat leikillään omien yritystensä mainostoimistotöiden häirinneen yhteisen Rento Design Oy:n kehittämistä. Silti innostunut tilannekatsaus sisälsi messukuulumisia, taloustilanteen vaikutuksia toimialaan, toimitilatarveanalyysiä, tuotantoon liittyvää pohdiskelua ja hyviä uutisia tilausrintamalta. Puhe katkesi vain hetkeksi valmentajan kysymykseen ”Joko olette saaneet soitetuksi asiakkaille?” Kysymys käänsi keskustelun naurun kera valmentajille ja luovien alojen toimijoille tuttuihin ongelmiin: Kun osaa monia asioita ja haluaisi tehdä niitä kaikkia, ajan- tai uskalluksenpuute saattaa muodostua kompastuskiveksi.

Hyviä vinkkejä

Juuri tunnepitoisten valintojen ja vaikeilta tuntuvien tehtävien äärellä sparraajista voi olla yllättävää apua. Valmennusten vähäisimpään antiin eivät kuulu kontaktit ja vinkit, joita osallistujat saivat valmentajalta ja muilta valmennettavilta. Kun valmentaja suositteli: ”Teille voisi sopia ELY-keskuksen TuoteStart -palvelu”, kaveri kannusti: ”Nyt tunteet narikkaan ja valitsemaan, mihin kannattaa keskittyä ja mihin ei".  Kolmas kertoi hyvästä tuotekehitysyhdistyksen kontaktihenkilöstä ja selasi vihkostaan hyvien ompelijoiden puhelinnumeroita. Neljäs tunsi henkilön, jolla on myös kansainvälisiä kontakteja eikä nettivinkkejäkään asiantuntija-apua pohdittaessa unohdettu. 

Lopuksi hyviä uutisia – ja töihin

Hyvä päivä päätettiin hyviin uutisiin. Hillevi Kaarlenkaski kertoi, että rahoitushakemus Palokunnankadun kehittämiseksi ja brändäämiseksi designkaduksi on saanut positiivisen päätöksen. Ulla Harju ja Hanna Väinölä ilmoittivat odottavansa Helsingin Sanomien toimittajaa, joka haluaa nostaa esiin uusia tekijöitä eikä enää ”Wetterhoffia, joka on jo liian tunnettu.” Tunnin kestäneen viestintäsuunnittelun jälkeen kommentti aiheutti mahtavan naurunremakan ja käynnisti vuosikellon: paikalla olleet yrittäjät kuulivat tuoreita uutisia tulevista visioista.

Luovat alat ovat Hämeenlinnassa hyvässä nosteessa ja suhteet paikallismediaan tuntuvat olevan kunnossa. Kaupungissa käynnistyviin suuriin muutoksiin (mm. moottoritien ja toriparkin rakentaminen) vastataan omilla toimenpiteillä ja tuleva juhlavuosien putki (mm. Sibeliuksen 150 v. juhlavuosi) pyritään hyödyntämään kaikin keinoin.

 

Lisätietoja Hämeenlinnan Rikastamotyön jatkokuulumisista antaa Hannele Yrjö-Koskinen, hannele.yrjo-koskinen@wetterhoff.fi.

Valmennusryhmä

Pikkusitomo Kirjanen Tmi, Rento Design Oy, Visua4, Viestintätoimisto MediaHarju, Suunnittelutoimisto Muutos2, Kaadesign Tmi, Wetterhoff Oy

Ryhmän valmentajana toimi Petteri Huvio Diges ry:stä.