Hyvä juttu!

Osiossa esittelemme ajankohtaisia, mielestämme hyviä juttuja luovilta aloilta. Hyvä juttu! voi olla kehittämisväline, yritys tai osaaja tai erityisen luova alue tai kaupunki. Tiedätkö kiinnostavan jutun? Kerro siitä meille!

Aiemmin julkaistuihin Hyviin juttuihin voit tutustua täällä.

« takaisin Lisää hyvä juttu »

Usko teatterin tekemiseen palasi

kuva

– Henkilökohtaisesti iso juttu Kierteessä oli, että usko teatterin tekemiseen ja meidän tekemiseen palasi, kommentoi Teatteri Siperian näyttelijä Tuukka Huttunen yhteistyötä Kierre-hankkeen kanssa.

Päivän sana on muutos. Teatterimaailmassa muutos sinänsä ei ole päämäärä, hengissä pysyminen on. Teatterin ydin ei tarvitse muutosta, mutta on sopeuduttava ympäristöön, uusiin tekniikoihin ja siihen miten ihmiset elävät, ajattelevat ja lukevat maailmaa. Uudessa tilanteessa tarvitaan uudenlaisia työkaluja ja uudenlaista osaamista. Tarvitaan johtamista, joka mahdollistaa uutta luovan vuoropuhelun kaikkien teatterin ammattilaisten välillä kaikissa tuotantoprosessin vaiheissa.

Kierre on keskustelun avaus



Kierre tutki ja kehitti teatterityön tuotantoprosesseja sekä työssäoppimista teattereissa. Työmenetelmiä tutkimalla tuotettiin tietoa siitä, miten teatterialan eri ammattiryhmien oppimista voidaan tukea, ohjata, arvioida ja johtaa.

- Kierre on keskustelun avaus. Se on ajatus teatterin uudenlaisen, kehittyvän ja ennakkosuunnittelua painottavan tuotantoprosessin kokonaismallista, joka yhdistää taloudellisen tuotantoprosessin ja taiteellisen toteutusprosessin. Esitystä valmistettaessa ne molemmat täytyy tunnistaa, tiedostaa niiden erilaisuus, merkitys ja niiden riippuvuus toisistaan. Kokonaisuuden tarkastelu auttaa ymmärtämään ja pohtimaan niin omaa kuin toistenkin teatterin ammattilaisten työtä osana kokonaisuutta. Näin voidaan luoda yhteinen näkemys tuotannosta ja lisätä rohkeutta muuttaa luutuneita toiminta- ja johtamismalleja, tiivistää projektipäällikkö, kulttuurituottaja YAMK Susanna Ihanus Kierteen idean.

Kierre-kokonaismalli painottaa suunnittelun merkitystä.

– Kierre näyttää tuotantoprosessin laajuuden ja havainnollistaa prosessin aikajanan päällekkäisyydet. Tämän pitäisi kuulua kaikkien teatterin ammattilaisten perusopintovaatimuksiin. Tuotannon suurin vaara on, että jos yksikin osapuoli on myöhässä, niin koko juna myöhästyy. Kierre auttaa pitämään tuotannon aikataulussa ja kannustaa aloittamaan suunnittelun ajoissa, ohjausryhmässä toiminut Espoon kaupunginteatterin johtaja Jussi Helminen toteaa.

Tuotantoprosessin avaamisen tärkeyttä korostaa myös toiminnassa mukana olleen Teatteri Siperian pedagogisen näyttämön taiteellinen johtaja Mikko Bredenberg:

– Toivon, että jokainen suomalainen teatterin tekijä saisi mahdollisuuden, ainakin soveltuvin osin, käydä Kierteen tapaisen prosessin läpi. Perataan auki koko tuotantoprosessi, mitä tehdään ja mitä ajatellaan teatterin tekemisestä. Ja vaikka sitten palattaisiinkin samaan, vaikka todettaisiin että ei pystytä muuttumaan, jaettaisiin kuitenkin yhteiset käsitykset teatterin tekemisestä.

Tutkivan teatterityön keskuksen kehitysjohtaja Mika Lehtinen, Kierteen ohjausryhmän puheenjohtaja, korostaa suunnittelun lisäksi yhteistyötä.

– Muutos kiihtyy kierteenomaisesti. Eniten muuttuu taiteellinen suunnittelu sekä tuottaminen ylipäätänsä. Haasteena on hyväksyä henkilökohtainen kapea ammattiosaaminen ja omalaatuisuudet, mutta silti pystyä myös joustamaan ja tekemään yhteistyötä. Tarvitaan uusia sovittavia elementtejä. Innolla odotankin, koska talous on siinä mallissa, että esittävien taiteiden aloille tulee loistavia tuottajia, jotka toimivat välittäjinä ja auttavat ymmärtämään toisen työn merkityksen.

Kierteen malli tarjoaa yhteisen kieliopin eri osaajien välille keskustella siitä, mitä pitää ottaa huomioon, kun tehdään toisin. Malli on riittävän avoin, sen avulla voi ajatella muutakin kuin vallitsevaa käytäntöä.

– Jokainen teatterituotanto on omanlaisensa. Monia tekijöitä ja vaiheita prosessista voidaan kuitenkin tarkastella yleisellä tasolla, miettiä miten toiminnan uudenlaisella suunnittelulla voidaan vaikuttaa lopputulokseen ja miten työn tekemisen erilaisia tapoja voidaan kokeilla tuotannoissa, Ihanus sanoo.

Kierteessä mukana olleet teatterit, Ahaa Teatteri, Teatteri Siperia ja Seinäjoen kaupunginteatteri tekivät Kierteen tuella muutoksia organisaatioonsa ja toimintatapoihinsa ja loivat uusia työkaluja mm. tiedonkulkua parantamaan.

– Siperia tarvitsi muutosta. Mielestäni meillä olisi ollut kaikki ratkaisun avaimet käsissä, mutta jostain syystä ei vain pystytty tekemään sitä, mihin nyt Kierteen kautta päästiin. Tarvitsimme siis "kolmannen osapuolen" siihen, että malli saatiin käytäntöön, Bredenberg totetaa.

Kierteeseen voit edelleen heittäytyä

Kierteessä kehitetyn sähköisen työkalun löydät verkosta osoitteesta kierre.tamk.fi. Työkalun avulla teatterit voivat tarkastella omien tuotantojensa vaiheita, peilata ajatuksia työn tekemisen malleista ja soveltaa prosessimalleja omaan toimintaansa.
Tampereen ammattikorkeakoulusta saat myös apua teatterin tuotantoprosessin mallinnustyöhön sekä kumppanuutta teatterissa tapahtuvan työn kehittämiseen.

Lisätietoa: kierre.tamk.fi