Clear Channel & Kansallisteatteri

kuva

Uuden mainosmedian pilotissa herätettiin henkiin Frankensteinin oliota

Ulkomainontayritys Clear Channel esitteli ensimmäisenä Suomessa vuorovaikutteisen ulkomainostaulun, joka tunnistaa ohikulkevan ihmisen ja sen liikkeet Kinect-tekniikan avulla.

Kun mainos- ja markkinointialan ammattilaiset suunnittelevat viestinnän kampanjoita, ei tänä päivänä digitaalisten ja sosiaalisten medioiden mahdollisuuksia voi ohittaa. Ajallemme tyypillisesti olemme kuluttajina jatkuvasti kehittyvien viestinnän välineiden käyttäjiä ja viestien kohteita. Niin mainosmediat kuin mainostajatkin pohtivat tarkasti millaisilla keinoilla huomiomme on saavutettavissa ja millaisilla viesteillä meihin on mahdollista vaikuttaa. Ulkomainontayritys Clear Channel esitteli ensimmäisenä Suomessa vuorovaikutteisen ulkomainostaulun, joka tunnistaa ohikulkevan ihmisen ja sen liikkeet Kinect-tekniikan avulla.

Tyypillisesti medialanseerauksissa näkyvät suurimmat mainostajat, kulttuurikentän toimijoiden jäädessä sivummalle. Nyt kuitenkin Suomen Kansallisteatteri valjasti Frankensteinin luoman Olion reagoimaan kuluttajien liikkeisiin ja samalla markkinoimaan sen tulevaa ensi-iltaa tammikuussa 2013. Pilotin ideana oli saada kuluttaja liikkumaan taulun edessä hyppimällä ja heilumalla niin, että Olio herää henkiin. Kampanja toimi vuorovaikutteisesti ja aktivoi myös muut ohikulkijat. Mainospinta tunnisti ohikulkijan: mitä aktiivisemmin osallistuja liikehtii, sitä enemmän digitaalinen Olio sai osakseen rakkautta ja elinvoimaa. Lisäksi kampanjataulu kehotti osallistumaan mobiilisti Kansallisteatterin arvontaan, jossa saattoi voittaa lippuja teatteriin.

"Olemme onnellisia, että juuri Kansallisteatteri löysi tavan hyödyntää uutta teknologiaa ulkomainonnassa osallistavasti ja erottuvasti", kommentoi markkinointisuunnittelija Nelli Oinio Clear Channelilta.

Juuri osallistaminen on yksi tämän päivän viestinnän suurista suunnista. Kun kuluttaja saadaan osallistumaan, kulkee viesti varmemmin perille. Ja kun tämä jakaa kokemuksensa, syntyy uutta sisältöä, joka myös varmemmin kiinnostaa muita. Kulttuurisisältöjen vahvuus on juuri tässä – ne herättävät tunteita, intohimoja, elämyksiä ja ovat jo itsessään tarinoita. Niiden ja uudenlaisen teknologian avulla on mahdollisuus rakentaa kokonaisuuksia, jotka ovat kokijalleen merkittäviä.

”Lontoossa suurta menestystä nauttinut, älykäs ja koskettava Frankenstein-näytelmä haastaa suunnittelemaan ja toteuttamaan myös innovatiivista ja kiinnostavaa markkinointia. Koska näytelmä nähdään nyt ensi kertaa Suomessa, olemme mielellään mukana pilotoimassa uudenlaisia digitaalisia sovelluksia, jotka huomioivat myös nuoret kävijämme”, kertoi Kansallisteatterin markkinointipäällikkö Auli Turtiainen pilotin kynnyksellä.

Katso video pilotista: http://youtu.be/8dUJpEXjfVo

Suomen Kansallisteatteri
140-vuotias Suomen Kansallisteatteri on vanhin suomenkielinen ammattiteatteri ja suomalaisen teatterin tärkein kohtaamispaikka. Teatterin tuotantojen lähtökohtina ovat ammattitaito ja halu tehdä merkityksellisiä esityksiä, joista yleisö poistuu tyytyväisenä ja täynnä ajatuksia.
www.kansallisteatteri.fi
 
Clear Channel Suomi Oy
Clear Channel Suomi on ulkomainontayritys, jonka mainosratkaisut löytyvät mm. Suomen suurimpien kaupunkien kulkureiteiltä, kauppakeskuksista, lentokentältä ja elokuvateattereista. Yritys on osa kansainvälistä Clear Channel Communications -konsernia, joka on maailman suurin kodin ulkopuolisen median yhtiö.
www.clearchannel.fi
 
Kuubi Visual Productions
Kuubi on vuonna 2002 perustettu digitaalisen markkinoinnin suunnittelu- ja tuotantotoimisto. Toimiston intohimona on suunnittella ja toteuttaa sisältöä, joka viihdyttää, innostaa ajattelemaan ja saa toimimaan.
www.kuubi.fi
 
Craneworks
Craneworks on yritys, joka tuottaa Digital signage -järjestelmien suunnittelu-, asennus-, ylläpito- ja päivityspalveluja sekä toteuttaa erilaisia näyttö- ja LED-ratkaisuja.
www.craneworks.fi
 

Kuvat: Anna Kari, Pink Eminence