Syöpäsairaala & Palvelumuotoilu
Docrates syöpäsairaala haluaa palvella potilaitaan ihmislähtöisesti designin avulla.
Yksityinen syöpäsairaala Docrates haluaa palvella syöpäpotilaita ihmislähtöisesti ja tarjota heille mahdollisuuden elää mahdollisimman täyttä elämää sekä hoidon aikana että sen jälkeen.
- Meille ei riitä pelkkä syöpätaudin nitistäminen, vaan tavoitteenamme on, että syöpään sairastunut saa Docrates Syöpäsairaalassa parhaat hoitotulokset, jotka yhdistyvät ihmisyyttä kunnioittavaan ajatteluun,
yksi Docrateen perustajista ja nykyinen talousjohtaja Harri Puurunen painottaa.
Docrates toteutti palvelupolku-hankkeen vuonna 2011. Hankkeen taustalla on Docrateen teettämä tuore tutkimus, joka tuo suomalaiseen syövänhoitoon aivan uuden näkökulman. Tutkimuksen mukaan sairastuneet toivovat ihmisen ehdoilla toteutettavaa kokonaisvaltaista ja ripeää hoitoa. Pahimpana vaiheena potilaat kokevat diagnoosin jälkeisen odotuksen ja epävarmuuden. Docrateella syöpää sairastaville halutaan tarjota parasta mahdollista hoitoa, pienillä haittavaikutuksilla, parhailla mahdollisilla hoitotuloksilla. Potilaalle osoitetaan yksilöllistä huolenpitoa ja lisätään hänen tietoisuuttaan ja varmuuttaan sekä toimitaan ripeässä aikataulussa. Näihin tavoitteisiin vastatakseen Docrates on käyttänyt ihmislähtöistä palvelumuotoilua ja suunnitellut potilailleen tavoitteita vastaavan palvelupolun.
Docrates Syöpäsairaalan toiminnan keskiössä on syöpään sairastunut ihminen, ei pelkkä syöpä, ja sairastuneen yksilölliset tarpeet ja toiveet. Toiminnan ytimessä on hoitopolku, jota potilas kulkee yhdessä hoitotiiminsä kanssa ensimmäisestä tapaamisesta seurantavaiheeseen asti. Polun eri vaiheissa sairastuneen palvelukseen on valjastettu lääketieteellinen huippuasiantuntemus ja -teknologia sekä tutkimus, oman henkilökohtaisen hoitotiimin intohimo, elämää sykkivät tilat sekä monipuolinen hyvinvointi- ja terveyspalvelujen verkosto.
Palvelupolku kulkee ensimmäisen viikon aikana lääkärin vastaanotosta diagnostiikkaan ja hoitosuunnitelmaan, jossa potilaalle määritellään yksilöllinen säde- ja lääkehoidon suunnitelma sekä tarvittavat kirurgiset toimenpiteet. Hoidon suunnittelussa käytetään syövän profilointia, jonka avulla pystytään riskit huomioivaan ja siten entistä yksilöllisempään ja tarkempaan hoidon suunnitteluun. Hoidot voidaan aloittaa ensikäynnistä viikon sisällä. Potilasta hoidetaan tarpeen mukaan hoitosuunnitelman mukaisesti ulkoisella tai kudoksensisäisellä sädehoidolla, lääkehoidolla, geenihoidoilla sekä radioisotooppihoidolla, joiden lisäksi tehdään myös tarvittaessa kirurgisia toimenpiteitä. Hoitoajanjakso määräytyy sen mukaan, mitä hoitoja potilas saa. Kokonaisuuteen kuuluu myös mm. ravitsemus- ja fysioterapiaa, elämänhallintaa tukevia toimenpiteitä sekä elämänlaatua ja kokonaisvaltaista hyvinvointia tukevia palveluja. Palvelupolun viimeisessä vaiheessa potilas on seurannassa kahdesta viiteen vuotta, jolloin hänen paranemisprosessiaan tutkitaan mm. laboratorio- ja kuvantamistutkimuksin.
Nopea, yksilöllinen, kokonaisvaltainen ovat Docrateen hoidon elementit. Nopeus on valttia tulosten kannalta, mutta ennen kaikkea ihmisen tunne ja kokemus siitä, että hän on hyvissä käsissä, on tärkeä. Potilaan apuna on koko ajan koordinoiva hoitaja, potilas ei jää missään vaiheessa yksin. Yksi polun tavoite onkin ollut työ-flown selkeyttäminen, selkeä vastuiden jako. Potilas on aina jonkun käsissä ja henkilökunnalla selkeä käsitys siitä, kenen vastuulla potilas milloinkin on. Docrateen toiminta on tehostunut ja selkeys on vaikuttanut positiivisesti myös tuloksellisuuteen.
Palvelumalli on ainutlaatuinen, ja kerää siksi kiitosta niin potilailta kuin henkilökunnaltakin. Paljon on jo saavutettu, mutta työ on silti vasta alussa. Palvelumallia kehitetään entisestään yhdessä potilaiden kanssa. Tarkoitus on laajentaa hoitopolkuja mahdollisimman kattavaksi myös harvinaisemmille syöpämuodoille. Palveluprosessin mittareina ovat aika, haittavaikutukset ja poikkeamat. Tuloksia seurataan potilas- ja työtekijäpalautteiden kautta, mutta olennaiset tekijät seurannan kannalta ovat myös talous ja bränditunnettuus.
”Henkinen hyvinvointi on potilaalle tärkeä ja hyvällä ympäristöllä voidaan mielialaa kohottaa. Luonnonvalo, merellinen ympäristö ja esimerkiksi vaihtuvat taidenäyttelyt tukevat potilaan hyvinvointia ja viihtyisyyttä. Palvelumuotoilu alkoi jo 2007, kun Docrateen rakentaminen alkoi. Rakennuksen suunnittelu on lähtenyt palvelumuotoilusta. Potilaspalvelukonsepti on oikeastaan palvelumuotoilun toinen vaihe”, summaa Puurunen.
Kuva: Guy Mayer, Creative Commons