UCB Pharma Oy & Forum-teatteri
Ennalta harjoiteltu kohtaus helpottaa vaikeiden arkitilanteiden kohtaamista hoitotyössä
Asiakaspalvelukoulutusta antava lääkealan yritys halusi tuoda piristystä ja elävöitystä, kokeilla erilaista ratkaisua reumahoitajille ja -lääkäreille suunnatussa koulutuksessa, jossa oli tarkoitus opetella vaikeiden potilastilanteiden kohtaamista. Yritys innostui hakemaan yhteistyökumppania ja huomio kiinnittyi Forum-teatterimenetelmään, jossa näyttelijät simuloivat oikeita hoitotilantilanteita saatujen tietojen pohjalta. Menetelmän monipuolisuus teki erityisesti vaikutuksen. Yritys koki, että suoraan reumahoitajien arkeen viety toteutustapa puree ja auttaa koulutuksen sisäistämisessä paremmin.
Näyteltyjen kohtausten pohjalla todellinen tilanne
Harjoitusten ja kohtausten pohjalla oli todellinen tilanne, niitä ei viety fiktiiviseen ympäristöön. Näyttelijät esittivät potilaskohtaamisia ja simulaatioita todellisten tapausesimerkkien ja ennalta saadun materiaalin pohjalta. Näyttelijät tutustuivat potilastapauksiin huolella, jotta vältyttiin ylilyönneiltä. Käsikirjoitusvaihe valmisteltiin niin ikään huolella, jotta kohtaus vastaisi mahdollisimman paljon aitoa. Myös oikea terminologia kirjoitettiin käsikirjoitukseen sisään. Aiheina olivat haastavan potilaan hoitoon sitouttaminen, lääkärin empaattisuus ja kuuntelutaito, hankalat puhelintilanteet, yhteistyö hoitajan ja lääkärin välillä, kivun kohtaaminen sekä nuoren reumapotilaan herkkä siirtymävaihe aikuispoliklinikalle.
Forum-teatteri vietiin yleisön eteen käsiteltäväksi menetelmän mukaisesti. Asiantuntijat (hoitajat ja lääkärit) olivat jakamassa tietoa ja seuraamassa forum-harjoituksia, jolloin varmistettiin reumaan liittyvien faktojen ja hoito-ohjeiden oikeellisuus ja uskottavuus.
Innostusta ja konkretiaa
Uudenlainen valmennusmenetelmä koettiin innostavaksi, palaute on ollut erinomaista. Ensimmäinen harjoitus tehtiin kaksi vuotta sitten. Hoitajille koulutus on nyt pidetty kaksi kertaa, lääkäreille kerran, osallistujia on ollut kerralla 80. Kyseessä on valtakunnallinen koulutuskiertue, jossa asiakkaana on Suomen reumahoitajayhdistys (SRHY). Kokemuksia vertaillaan kaupunkikohtaisesti. Jokaisen koulutuksen jälkeen kerätään palaute osallistujilta.
Lisäarvoa koulutukseen tuo nimenomaan tilanteen konkreettisuus, oikeankaltainen potilastapahtuma. Oikean tilanteen harjoittelu on kiinnostavampaa ja elävämpää kuin seurata saman asian opetusta powerpointista.
Kyseessä voi olla mikä tahansa kontakti potilaan ja hoitajan välillä. ”Viime vuonna harjoiteltiin puhelinkontaktia. Koulutus pureutuu joka vuosi eri teemaan - yhtenä vuonna haitalliset tapahtumat tai kipu, toisella kertaa ravinto tai kuntoutus. Tarina kohdentuu yhteen teemaan kerralla”, summaa Medical scientific liaison Jouni Keränen UCB Pharma Oy Finlandista. Haastatteluviikolla olikin jo vuorossa seuraava koulutus, jonka teemana oli kipu. Teemaa käsiteltiin kohtauksella ”Kipupotilas reumavastaanotolla”.