”The Trainee” ‐teoksen syntyä innoittamassa Deloitten sponsorointisuhde Kiasmaan
Taide tuotiin osaksi Deloitten henkilöstön ja sen asiakkaiden arkea virkistävällä, uudella ja luovalla tavalla.
Asiantuntijapalveluita tarjoavalla Deloittella ja nykytaiteen museo Kiasmalla oli taustallaan hyvä ja muutaman vuoden kestänyt sponsorointisuhde, jonka taustalta löytyi osapuolten arvojen ja toimintatapojen samankaltaisuus. Perinteisempiä yhteistyömuotoja syventääkseen osapuolet kuitenkin suunnittelivat hyödyntämistapaa, joka toisi taiteen osaksi Deloitten henkilöstön ja sen asiakkaiden arkea virkistävällä, uudella ja luovalla tavalla.
Näistä lähtökohdista syntyi vuonna 2008 “The Trainee”. Sen tavoitteena oli aiemmin kokeilemattomalla tavalla alleviivata ja toteuttaa Kiasman ja Deloitten innovatiivisuutta suhteessa taiteen tekemiseen ja toisaalta taiteen mahdollisiin rooleihin yhteiskunnassa.
”The Trainee” on taiteilija Pilvi Takalan teos. Sen pohjalta löytyy hänelle ominaiseen tapaan interventio tilassa tai tilanteessa, joka tallennetaan ja editoidaan narratiiviseen muotoon.
”The Traineessa” Takala toimi kuukauden ajan Deloitten markkinointiharjoittelijana, vain muutama henkilö organisaatiossa tiesi hänen henkilöllisyytensä. Teoksen ytimeen päästiin, kun Takalan harjoittelija alkoi alun jälkeen käyttäytyä poikkeavasti ja toteuttaa omaperäisiä työmetodeja; yhteisössään hän herätti hämmennystä ja huolta. Organisaation tavat reagoida dokumentoitiin videoin, puhepostein ja sähköpostiviestein. Lopulta editointityön, hienovaraisen työtekijöiden yksityisyyden varmistamisen ja teoksessa esiintyviltä henkilöiltä
saatujen lupien jälkeen niistä syntyi teos “The Trainee”.
The Trainee esiteltiin ensimmäiseksi Deloitten Suomen henkilöstölle. Vastaanotto oli kovin positiivinen. Kiasman ensi‐ilta teokselle oli elokuussa 2008, johon Deloitte kutsui koko henkilöstönsä perheineen. Kiasman lisäksi teos on ollut esillä Deloitten Helsinki‐Vantaan lentokenttäloungessa, sen konttoreissa ja kansainvälisissä näyttelyissä. Se on herättänyt valtavan määrän kiinnostusta mediassa sekä Suomessa että ulkomailla, ja Deloittessa myös Suomen ulkopuolella.
Kiasman kokoelmiin Deloitten vuoden 2009 lopussa lahjoittama teos on erityisen onnistunut esimerkki taiteen ja elinkeinoelämän yhteistyöstä. “Meidän tavoitteemme projektille täyttyivät: ”The Trainee” toi Kiasman ja Deloitten välisen suhteen kokonaan uudelle tasolle, jossa yhdessä ja toisiamme hyödyntäen pystyimme rakentamaan jotakin uutta. Sisäinen markkinointi oli Deloittessa tärkeässä roolissa, saatoimme nostattaa Deloitte‐henkeä ja oppia uudenlaista ajattelua. Lisäksi projektin saama ulkoinen julkisuus tyydytti”, summaa Deloitten toimitusjohtaja Teppo Rantanen.
Kuva: David (Flixelpix), Creative Commons