THNK – uudenlainen innovaatiojohtamisen koulu Amsterdamissa
Mikä merkitys luovilla menetelmillä ja luovalla ajattelulla on innovaatioiden johtamisessa? Tuija Pulkkinen oli yksi kolmestakymmenestä THNK-johtamiskoulun opiskelijasta vuonna 2012 Amsterdamissa. Koulu törmäyttää yhteen eri taustaisia osaajia, vie heidät epämukavuusalueilleen, altistaa uusille tavoille tehdä ja opettaa, ettei innovointi ole aina hauskaa.
Mitä saadaan, kun kolmekymmentä 27-55-vuotiaista eri alojen osaajaa ympäri maailmaa tuodaan yhteen 42 päivän ajaksi puolentoista vuoden aikana? Osaajien joukossa on alansa pioneereja ja startup-yrittäjiä sekä muutosjohtajia isoista korporaatioista, yhteiskunnallisista yrityksistä ja kansainvälisistä järjestöistä. Heidät pannaan 3-4 hengen tiimeissä työstämään avoimeen dataan, tulevaisuuden koulutukseen ja tyhjiin toimistotiloihin liittyviä haasteita, joiden toimeksiantajina on tahoja kuten Shell, Vodafone ja Amsterdamin kaupunki. Tiimeillä on käytössään monipuoliset liiketoimintainnovoinnin ja palvelumuotoilun menetelmät. Heidän ajatteluaan haastaa ja laajentaa vaihtuva joukko eri alojen asiantuntijoita. Koko ajan osallistujille annetaan brutaaliakin palautetta ja pakotetaan toimimaan epämukavuusalueellaan.
Saadaan 30 avarakatseisempaa, innovatiivisempaa ja oman autenttisen johtamistyylinsä löytänyttä osaajaa, joilla on valmiudet käynnistää ja johtaa muutosprojekteja ja innovatiivisten ratkaisujen kehittämistä eri rajapintojen risteytyksissä.
Sen lisäksi saadaan uusia innovatiivisia konsepteja ja kasvuyrityksiä. Avoimen datan haasteesta käynnistyi Institute of Data, tulevaisuuden koulutuksesta ”DNS” - toisen asteen opettajakoulutus, ja tyhjien toimistotilojen haasteesta CTRL+N, joka on uudenlaisten arkkitehtiratkaisujen ja projektijohtamisen kehittämiseen liittyvä yritys.
Kyseessä on Hollannissa vuonna 2012 avattu johtamiskoulu THNK – the Amsterdam School of Creative Leadership: Yhdistelmä innovaatiojohtamisen koulua ja yrityshautomoa. Koulu perustettiin kehittämään luovia johtajia, jotka kykenevät johtamaan radikaalien innovaatioiden kehittämistä ja muutoshankkeita globaalissa digitalisoituvassa maailmassa. THNK sijoittuu perinteisten liikkeenjohtamis- ja luovien alojen koulujen välimaastoon.
THNK:ssä opitaan innovaatioajattelua työstämällä projekteja – sekä toimeksiantajan viheliäistä haastetta että henkilökohtaista tai oman työnantajan projektia. Ohjelmassa ei ole perinteisiä luentoja, case-harjoituksia tai tenttejä. Oma projekti voi liittyä organisaation muutosprojektiin, henkilökohtaisen idean konseptin kehittämiseen, yhteiskunnallisen muutosliikkeen tai oman yrityksen käynnistämiseen ja skaalaamiseen.
Miten päädyin THNKiin?
Kesällä 2011 asuessani Barcelonassa totesin, että aika on kypsä opiskella jotain, mikä auttaa pääsemään mukaan tulevaisuuden liiketoimintamahdollisuuksiin. Tutkin opiskeluvaihtoehtoja Aasiasta ja Euroopasta, mutta suurin osa tarjonnasta vaikutti tuoteinnovaatiokeskeisiltä, perinteisiltä oppimismenetelmien ja kansainvälisyyden suhteen. THNK vaikutti heti erilaiselta: Globaalit teemat, luovaa ajattelua kehittävä ohjelma, laaja-alainen tiimi, ja osallistujat eri aloilta ympäri maailmaa. Hakeuduin keskusteluihin koulun kanssa ja päädyin ensimmäiseen 30 hengen osallistujaryhmään, joka aloitti maaliskuussa 2012. Bonuksena sain kunnian olla THNKin historian ensimmäinen rekisteröitynyt opiskelija.
Mitä kokemus on merkinnyt minulle?
THNK on ollut huima kasvuprosessi. Ensimmäinen puoli vuotta tuntui pyörremyrskyltä. Eri maissa asuessani olin tottunut toimimaan oman mukavuusalueeni ulkopuolella, mutta THNK venytti sitä entisestään.
"Todelliset innovaatiot estetään menemällä heti ilmeisimpään ratkaisuun."
Mikä ajattelussa sitten oli uutta ja erilaista korporaatiomaailmassa ja –ajattelussa kasvaneelle? Korporaatiomaailmassa olen huomannut, että teknisen ja kaupallisen koulutuksen saaneet johtajat ja asiantuntijat usein pyrkivät nopeasti löytämään ja naulaamaan ratkaisun. Todelliset innovaatiot estetään menemällä heti ilmeisimpään ratkaisuun. THNKissä osallistujien ei sallita mennä heti siihen. Toimeksiantajan projekti pakotti meidät etsimään ja kokeilemaan avoimesti erilaisia, poikkeaviakin ratkaisuvaihtoehtoja. Vaihtuvat ulkopuoliset haastajat takasivat, että pysyimme tukevasti mukavuusalueidemme ulkopuolella. Kun luulimme oivaltaneemme ongelman, meidät kyseenalaistettiin ja pantiin pohtimaan sitä vielä uudelta kantilta. Se turhautti monia ja samalla todisti, että innovointi ei ole aina hauskaa.
Virkistävää oli myös ero innovaatioajattelussa. THNK keskittyy liiketoimintamallien innovointiin, ei niinkään meidän suomalaisten ajattelussa dominoivaan tuoteinnovointiin. Bisnesinnovoinnissa etsitään uusia markkinoita ja ideoita useiden rajapintojen risteyksistä. Sieltä voi löytyä esimerkiksi uusi liiketoimintamalli, jossa yhdistetään matkapuhelintekniikan ja 3D-printtauksen mahdollisuudet sähkön lataamiseen kehitysmaissa.
Siiloajattelu rikki
THNK käyttää monipuolisia menetelmiä ja työtapoja kehittääkseen osallistujien ajattelua ja ideoiden innovatiivisuutta. Periaatteena on, että altistamalla henkilö kokemaan uusia tapoja toimia hänen osaamisensa kehittyy ja siirtyy parhaiten käytäntöön. Mukavuusaluetta venytetään esimerkiksi improvisaation, näytelmän luomisen, jatkuvien raakojenkin ideoiden myyntipuheiden, erilaisten Body & Mind –harjoitusten sekä jatkuvan palautteen keinoin. Henkilökohtainen valmentaja puolentoista vuoden ajan tehostaa uudistumista.
"Liian homogeenisessa ryhmässä tulee harha oman ajattelun oikeamielisyydestä."
Työtapoihin kuuluu yhdessä tekeminen ja mahdollisimman suuri törmäytys. Siiloajattelu rikkoutuu, kun tiimeissä on osallistujia eri kulttuureista, sukupolvista, työelämän siiloista, koulutustaustoista, sekä tasapuolisesti miehiä ja naisia. Liian homogeenisessa ryhmässä tulee harha oman ajattelun oikeamielisyydestä. Toivon, että tämä oivallettaisiin myös suomalaisessa työelämässä ja yrityksissä mahdollisimman nopeasti.
Koko ajan laajentuva alumniverkosto on hieno ideoiden sparrauskanava. Se auttaa myös projektien markkinoinnissa ja skaalauksessa. Alumneina on jo 140 innovaatiojohtajaa 30 maasta. Alumnilaisia yhdistää halu olla yhdessä rakentamassa luovia ratkaisuja merkittävimpiin yhteiskunnallisiin haasteisiin hyödyntämällä teknologian ja bisneksen mahdollisuuksia.
Kirjoittajasta
Tuija Pulkkisella on yli 15 vuoden kokemus vaativista liiketoiminnan tehtävistä kansainvälisesti suuryritysten palveluksessa sekä kasvuyritysten projekteissa. Hän on johtanut merkittäviä muutos- ja uusasiakkuushankintaprojekteja eri puolilla maailmaa. Tuija on asunut mm. Intiassa, Singaporessa, Espanjassa ja Unkarissa. Vuodesta 2009 lähtien hän on elänyt todeksi muutosta suuryritysten palkkatyöurasta kohti innovatiivista start up -maailmaa ja poikkitieteellistä disruptiivista ajattelua. THNKin mentoroimana Tuija on työstänyt ideaansa 'Grownups for Startups', jossa on etsitty ja kehitetty mallia saada yli 40-vuotiaat isoissa organisaatioissa työskentelevät omaksumaan start up -maista ajattelua luodakseen uusia työpaikkoja.
____
Artikkeli on osa Moniäänisyydestä yhteinen sävel - Näkökulmia johtamiseen -julkaisua, joka julkistettiin JOHDE-hankkeen päätösseminaarin yhteydessä 5.2.2014. Julkaisu keskittyy johtamiseen luovan talouden aikakaudella, erityisesti luovuuden ja verkostojen kontekstissa. Lue lisää ja lataa julkaisu osoitteessa www.luovasuomi.fi/tietoa/julkaisuja.
Toimittanut: Pirita Tolvanen Kuva: Sanna Peurakoski