"Pesunkestävä liikeideahaku" on terveys- ja hyvinvointialaan liittyvä avoin innovaatiokilpailu, jossa tavoitteena on löytää hyvinvointialalle uusia kaupallistettavia palvelu- ja tuoteideoita.
Millaisia hyvinvointipalveluja Porvoossa tarvitaan tulevaisuudessa?
Voiko perinteiset ajattelu- ja toimintamallit murtaa? Pesunkestävä liikeideahaku on terveys- ja hyvinvointialaan liittyvä avoin innovaatiokilpailu, jossa tavoitteena on löytää hyvinvointialalle uusia kaupallistettavia palvelu- ja tuoteideoita. Ideat voivat linkittyä Porvoossa suunnitteilla olevaan hyvinvointikeskukseen, mutta ajatuksia voi laajentaa keskuksen ulkopuolellekin.
Hyvinvointikeskuksen idea on koota saman katon alle hyvinvointialan parissa painivia toimijoita ja tarjota tiloja kaupungin palveluille, yhdistystoimijoille, hyvinvointialan opiskelijoille ja yrittäjille. Hyvinvointikeskuksen toiminta on tarkoitus käynnistää vuoden 2014 aikana. Keskuksen sijaintipaikaksi on ehdotettu Gammelbackaa, sillä Porvoon kaupungin strategian 2014-2017 yhtenä tavoitteena on alueen kehittäminen yhdessä asukkaiden ja muiden sidosryhmien kanssa. Hyvinvointikeskusta koeajettiin Hyvinvointikeskus pop-up -päivänä 26.11.2013 Gammelbackan monitoimitalossa Porvoossa.
Kilpailuohjeet
Kilpailussa on neljä erillistä sarjaa. Nuorille, yrityksille sekä julkisille yhteisöille ja järjestöille on suunnattu omat sarjansa. Lisäksi on avoin sarja kaikille muille osallistujille. Kilpailuaika on 11.2. – 27.3.2014.
Ideat arvioidaan kahdessa vaiheessa. Ensimmäisellä karsintakierroksella Posintran asiantuntijoista ja yhteistyökumppaneista valittu raati lajittelee kisapyykkiä. Raati valitsee kustakin sarjasta viisi potentiaalisinta ideaa, jotka ideoiden esittäjät pääsevät esittelemään toisella kierroksella. Valitut ideat testataan toisen kierroksen 6-8-jäseniselle käyttäjäraadille.
Valittuja ideoita jalostetaan 50 tunnin pituisella innovaatioleirillä. Leirin ajankohta on 23. – 25.4.2014. Parhaiten pärjänneille ideoille on luvassa tukea liiketoiminnan kehittämiseen sekä kylpylä-, ravintola- ja elokuvalippuja.
Kilpailuideasta arvioidaan mm. seuraavia ominaisuuksia:
- liiketoimintapotentiaali
- toteutettavuus
- sopivuus hyvinvointikeskuksen toimintaan
- vastaaminen yhteiskunnalliseen tarpeeseen
Kaikki ideat käsitellään luottamuksellisesti.
Lisätietoa