Palvelukehityksen ammattilaisille suunniteltu ATLAS-peli aktivoi pelaajat palveluiden luovaan yhteiskehittämiseen.
Aalto-yliopiston tutkijoiden kehittämä oppimis- ja suunnittelupeli syntyi osana ATLAS-hanketta, jossa kartoitettiin palveluiden yhteiskehittämisen menetelmiä ja tutkimusta. ATLAS-lautapelin ideana on saada osallistujat luomaan tietoa yhdessä, edistää kokemuksellista oppimista ja opastaa pelaajat palvelumuotoilun menetelmiin. Oppimisen ohella pelistä on hyötyä myös projektisuunnitelman laatimiseen.
ATLAS-pelin kehittämiseen osallistui kahdeksan suomalaista yksityisen ja julkisen sektorin organisaatiota. Peli on saanut erinomaista palautetta yliopistoissa ja yrityksissä järjestetyissä testaustapahtumissa sekä kotimaassa että ulkomailla.
‒ Tutkimuksessa kehitimme teoreettisen viitekehyksen, jonka avulla voimme suunnitella yhteiskehittämisen projekteja ja analysoida niissä syntynyttä tietoa. Erityisen mielenkiintoisena pidän palveluiden yhteiskehittämisen tilannekohtaisia eroja, joista tärkeimpiä ovat muutoksen alullepanija, toimijoiden väliset intressi- ja tietämyserot sekä valtasuhteet ja kehitysprojektin tavoitteenasettelun avoimuus, sanoo professori Riitta Smeds Aalto-yliopistosta.
Aalto-yliopiston monialaiseen ATLAS-hankkeeseen osallistuivat tuotantotalouden laitoksen tutkimusryhmät SimLab ja BIT-Iris sekä muotoilun laitoksen Encore-ryhmä. Hanke oli Tekesin rahoittama.
ATLAS-peli on ladattavissa projektin verkkosivuilta ja se on vapaasti käytettävissä.
Lisätietoja:
Hankkeen verkkosivu: http://atlas-research.fi/
Professori Riitta Smeds, ATLAS-hankkeen vastuullinen johtaja
Aalto-yliopisto, tuotantotalouden laitos
p. 050 514 8537
riitta.smeds(at)aalto.fi
Tutkija Anna Salmi, ATLAS-hankkeen hankepäällikkö
Aalto-yliopisto, tuotantotalouden laitos
p. 050 384 1609
anna.salmi(at)aalto.fi
Lähde: Aalto-yliopiston verkkouutinen (4.6.2014)