Moni luovien alojen toimija haaveilee yrittäjyydestä, mutta liiketoimintakieli taseineen, katteineen ja Y-tunnuksineen kuulostaa heprealta. Humakin julkaisema ”Luovuus ja liiketoiminta -työkirja: Käytännön työkaluja luovien alojen liikeidean ja liiketoiminnan kehittämiseen” tarjoaa liikeidean ja -toiminnan kehittämiseen teorian rinnalle käytännön tehtäviä, vinkkejä ja yrittäjien kokemuksia aiheesta.
Moni luovien alojen toimija haaveilee yrittäjyydestä, mutta liiketoimintakieli taseineen, katteineen ja Y-tunnuksineen kuulostaa heprealta. Humakin julkaisema ”Luovuus ja liiketoiminta -työkirja": Käytännön työkaluja luovien alojen liikeidean ja liiketoiminnan kehittämiseen” tarjoaa liikeidean ja -toiminnan kehittämiseen teorian rinnalle käytännön tehtäviä, vinkkejä ja yrittäjien kokemuksia aiheesta.
Kirjan kirjoittajat ovat pitäneet satoja yritysneuvontoja ja useita ”Luovuus ja liiketoiminta” -kursseja luovien alojen toimijoille ja huomanneet työssään, että luovien alojen liikeidean kirkastamisessa parhaiten toimivat konkreettiset tehtävät ja oikeiden kysymysten kysyminen, joiden mukaan kirjan sisältö on rakennettu
.
”Kirja on suunnattu erityisesti luovien alojen toimijoille, mutta sopii kenelle vain, joka tahtoo liiketoiminnan teorian lukemisen sijasta prosessoida omaa liikeideaansa konkreettisten tehtävien avulla” kertoo Anna Pikala, yksi kirjan kirjoittajista.
Yritystoiminta on luovilla aloilla periaatteessa samanlaista kuin muillakin – pitää tuottaa voittoa. Mutta siihen samankaltaisuudet monesti loppuvat. Luovilla aloilla yrittäjyys lähtee usein liikeideasta, joka on uusi ja ennennäkemätön. Luovilla aloilla yrittäjyys ei useinkaan tarkoita sitä, että yrittäjä tulee mukaan valmiiksi kilpailluille markkinoille samalla tuotteella tai hieman aiempia tuotteita parantaen, niin kuin useammin muilla aloilla. Luovilla aloilla lähdetään sen sijaan usein tekemään uniikkia uutta. Muotoilija tekee uniikin työn toisensa jälkeen ja jokaisen elokuvapätkän pitää olla erilainen kuin aikaisemmat. Luovien alojen yrittäjälle onkin ominaista oivaltavuus ja uskallus tehdä sitä, mitä sydän sanoo.
”Itse perustin Studio General -yritykseni, koska halusin tehdä asiat paremmin ja hauskemmin” kertoo luovien alojen yrittäjä, digitaalisen median spesialisti Andy Pilke.
Samasta syystä on tehty myös nyt ilmestynyt kirja.
Kirjan painettu versio on loppunut, mutta sitä on saatavilla sähköisenä sekä selailtavana että tulostettavana versiona.
Voit myös ilmaista kiinnostuksesi lisäpainosta kohtaan: