Torstai 22.10.2009 11:48

Komissio on julkaissut tutkimuksen taideopetuksen tavoitteista, muodoista ja sen kehitysnäkymistä osana koulujen opetusta.

Selvitys paljasti, että taideaineiden opetusmäärä on ajallisesti alhainen peruskouluopetuksessa. Yleisimmät taideaineet koulussa ovat musiikki ja kuvataiteet, jotka kuuluvat pakollisina oppiaineina opetussuunnitelmiin jokaisessa tutkimukseen osallistuneessa maassa.

Taideopetusta tarjotaan ensimmäisellä asteella (primary level, perusopetuksen vuosiluokilla 1-6) vuosittain 50-100 tuntia n. 50 %:ssa Euroopan maista. Maakohtaiset erot ovat kuitenkin huomattavat. Luxemburgissa keskiarvo on 36 tuntia, kun taas Portugalissa taideaineita opetetaan peräti 165 tuntia vuodessa. Myöhemmin (lower secondary level, perusopetuksen vuosiluokilla 7-9) taideaineiden opetustarjonta putoaa 25 - 75 tuntiin vuodessa. (Huom. Kappale muutettu 4.11.2009)

Selvityksen mukaan koulun jälkeen tapahtuva taideharrastustoiminta nostaa taideaineiden suosiota kouluissa. Monissa maissa, kuten Belgiassa, Suomessa ja Norjassa, erilaiset järjestöt, valtio tai kunnat edistävätkin taideaineiden ja kulttuurikasvatuksen suosion kasvua auttamalla kouluja järjestämään mm. koulun jälkeistä taideharrastustoimintaa.

Arts and Cultural Education at School in Europe -selvitys perustuu eurooppalaisten koulutusjärjestelmien ja koulutuspolitiikan tiedonvaihtoa edesauttavan Eurydice-verkoston työhön. Selvitys sisältää tietoa myös oppilaiden arvioinnista ja opettajien taidekoulutuksesta. Tutkimus kattaa kaikki EU:n 27 jäsenmaata sekä Islannin, Liechtensteinin ja Norjan.

Lue lisää:

Euroopan komission tiedote (19.10.2009)

Arts and Cultural Education at School in Europe-selvitys (englanniksi)

Eurydice-verkoston sivusto

 

 

 

 

« takaisin