Inka Reijonen, Luova Suomi • Keskiviikko 14.12.2011 07:23
kuva

Yritysten ja kulttuurisia sisältöjä tuottavien organisaatioiden välinen yhteistyö puhuttivat tapahtumatuotannon johtajaosaamisen eli JOHDE-kehittämishankkeen järjestämässä seminaarissa Yritysyhteistyön uudet tuulet 12.12.2011. Ajankohtaisten ja monipuolisten tapausesimerkkien kautta kuulijat saivat eväitä luovan alan yritysyhteistyökumppanuuksien solmimiseen.

Sponsorointiin ja markkinointiviestintään erikoistuneen Image Matchin toimitusjohtajan Mikko Lähdeojan mukaan kulttuuriosaamista voitaisiin hyödyntää laajemmin yhteiskunnan eri sektoreilla osana tuote- ja palvelumuotoilua: luovan osaamisen avulla voidaan tuottaa markkinoille yhä innovatiivisempia, erottuvia ja kiinnostavia sisältöjä.

Seminaarin puhujat korostivat, että yritysyhteistyön tulee tuoda lisäarvoa molemmille osapuolille. OP-Pohjolan markkinointijohtaja Heli Jimenezin mukaan sponsoroinnin kautta voidaan vahvistaa yrityskuvaa sekä yrityksen brändiä. Flow Festivalin markkinointipäällikön Milla Valjuksen mielestä yhteistyökumppanien brändien tuleekin täydentää toisiaan: Alepan tai Veikkauksen bussi ei sovi Flown imagoon, Valjus naurahti. Yhteistyökumppani voi yritysyhteistyön myötä tavoittaa myös yhä laajempia yleisöjä: HOK-Elannon avulla World Design Capital Helsinki 2012 -vuosi tavoittaa melkein jokaisen suomalaisen, yhteysjohtaja Sanna-Mari Jäntti World Design Capital Helsinki 2012 -organisaatiosta kertoi.

Iltapäivän myötä oli selvää, että yritysyhteistyössä ei ole kyse vain logojen vaihdosta, vaan konkreettisesta yhdessä tekemisestä. World Design Capital Helsinki 2012 -vuoden yritysyhteistyökumppanit sitoutuvat yhteistyöhön tuottamalla uskottavia ja konkreettisia sisältökokonaisuuksia osaksi juhlavuotta. Esimerkiksi energiayhtiö Fortumin ja muotoilija Aamu Songin yhteistyönä toteutetaan Helsingin Merihakaan ekologinen ja energiatehokas julkinen sauna, Sanna-Mari Jäntti (kuvassa vasemmalla) kertoi.

Yritysyhteistyön päätavoitteena on lisäarvon tuottaminen kuluttajille. Yhteistyössä onkin usein kyse ihmisten kulman ottamisesta ja kuluttajien osallistamisesta. Flow Festival on yhdessä yhteistyökumppaniensa kanssa tarjonnut festarikävijöille mahdollisuuden vaikuttaa festivaalin esiintyjiin tai tuottaa julisteita osaksi kaupunkikuvaa, Milla Valjus kertoi. Mikko Lähdenoja nosti puolestaan esiin Red Bullin City Flight tapahtumat, jotka ovat tehneet kuluttajista sisällön tuottajia: Red Bull markkinoi ja fasilitoi tapahtumat, mutta kuluttajat tuottavat tapahtumien varsinaisen sisällön.

Valokuvat: Mirka Pesonen, Sibelius-Akatemia

« takaisin