Kaisa Kutilainen, Kulttuurin ketju • Perjantai 16.12.2011 06:12

Kuinka saada kulttuurikohteet paremmin matkailijoiden tietoon? Miten luoda yhteistyötä matkailusektorin kanssa ja tarjota palveluja matkailijoille ja matkanjärjestäjille? Entä mitä laatu tarkoittaa kulttuurimatkailussa?

Turun, Helsingin ja Rovaniemen kaupunkien sekä mänttäläisen Gösta Serlachiuksen taidesäätiön kolmevuotinen yhteishanke, Kulttuurin ketju -kulttuurin matkailullinen tuotteistaminen, päättyy vuoden vaihteessa. Hankkeen aikana on rakennettu kulttuurimatkailulle oma laadunkehittämisohjelma Culture DQN® ja luotu kulttuurimatkailuun käytännön laatutyön ja tuotekehityksen välineitä, kuten alan toimijoille tarkoitettu verkkopalvelu Kulmat.fi. Hankkeeseen osallistuneiden kaupunkien yhteistyön tavoitteena on ollut nostaa kulttuurimatkailun roolia ja kasvattaa kansainvälistä matkailuvetovoimaa kulttuurituotteiden avulla.

Keskeistä hankkeessa on ollut uudenlainen systemaattinen yhteistyö kulttuuri- ja matkailutoimijoiden välillä, jonka myötä paikkakunnilla on luotu uusia kulttuurimatkailutuotteita. Kulttuurimatkailun toimijat ympäri Suomen painivat usein samojen ongelmien kanssa, ja niitä on helpompi ratkaista yhteistyöllä. – ”Meille tärkeimpiä hankkeesta saatuja hyötyjä on ollut kulttuuri- ja matkailutoimijoiden verkottuminen. Olemme oppineet tuntemaan toisiamme ja löytäneet uusia yhteistyömahdollisuuksia. Esimerkiksi olemme rakentaneet syys- ja hiihtolomapaketteja yhteistyössä Sokos-hotellien kanssa”, kertoo hankkeessa mukana olleen Turun Museokeskuksen intendentti Petteri Järvi.

Lisätietoa oheisesta tiedotteesta.

« takaisin