Museot kasvattavat lähialueidensa taloutta sadoilla miljoonilla euroilla vuodessa, ilmenee Vaasan yliopiston tekemässä tutkimuksessa.
Vaasan yliopistossa valmistuneen Museoiden taloudellinen vaikuttavuus -tutkimuksen mukaan jokainen museokävijä kasvattaa museon lähialueen taloutta 32 —49 eurolla. Summa on keskiarvo, johon on laskettu mukaan eri tyyppiset museoasiakkaat: paikkakuntalaiset, päivämatkalaiset ja hotelleissa yöpyjät. Yksittäisen suomalaisen museokohteen aluetaloutta kasvattavasta vaikutuksesta saa arvion, kun kertoo sen kävijämäärän näillä luvuilla.
"Kun tehdään kyyninen, alakanttiin laskettu arvio yhden kävijän talousvaikutuksesta, se on noin 32 euroa. Positiivisemman tulkinnan mukaan päästään lähes 50 euroon", kertoo tutkimuspäällikkö Arttu Vainio.
Suomalaisissa museoissa vieraillaan vuodessa reilut viisi miljoonaa kertaa. Kerrannaisvaikutukset huomioiden ne tuottavat ympäristöönsä satoja miljoonia euroja. Ulkomaalaisten matkailijoiden osuus tästä summasta on noin 70-90 miljoonaa euroa. Se voidaan rinnastaa vientituloon.
"Eiväthän museot tietenkään suuren luokan rahasampoja ole, mutta kunta- ja aluetasolla ne tuottavat enemmän rahaa kuin niistä on kustannuksia", toteaa Vainio. "Myös valtiolle museokohteet ovat kannattavia sijoituksia pitkällä tähtäimellä ajatellen."
Valtaosa museoiden aiheuttamasta kulutuksen kasvusta ohjautuu niiden omien kassakoneiden sijaan ravintoloille, hotelleille ja muille matkailualan toimijoille. Talousvaikutukset ovatkin suurimpia niillä paikkakunnilla, joilla on runsaasti matkailuyrityksiä.
Vaasan yliopiston tekemään tutkimukseen vastasi noin 6 500 ihmistä 120 museokohteessa eri puolilla Suomea touko-syyskuussa 2013. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun suomalaisten museoiden talousvaikutuksia on tutkittu näin laajasti. Suomen museoliitto on rahoittanut Vaasan yliopiston itsenäisesti toteuttaman tutkimuksen.
Lähde: tiedote 11.12.2013, Museoliitto
Lue koko tiedote