Rytmi-Instituutin Rytmimeraatti-hanke järjesti syyskuussa järjestyksessä neljännen ulkomaanmatkansa paikallisille musiikkialan yrityksille. Matkojen tarkoituksena on ollut vierailla kiinnostavassa tapahtumassa ja verkostoitua matkakumpanien kanssa. Kuitenkin ehkä tärkein tarkoitus on ollut saada aikaan hyvää keskustelua, jota syntyy, kun ollaan poissa tavallisista ja tutuista ympyröistä.



Tällä kertaa kohteeksi valikoitui Reeperbahn Festival, jonka yhteydessä järjestetään  ammattilaistapahtuma Festival Campus ja Reeperbahn Music. Reeperbahn Music on Saksan suurin klubifestivaali, jossa kolmen päivän aikana kuultavissa oli yli 250 keikkaa 35 eri venuessa. Campus on musiikin ammattilaistapahtuma, joka tarjoaa kolme päivää seminaariohjelmaa musiikkibisneksen eri laidoilta.

Seminaaripäivien aikana puhuttiin musiikin online-markkinoinnista ja -myynnistä, viriteltiin tulevaisuuden näkymiä musiikkialalle Vision 2020 -paneelissa sekä tehtiin Euroopan laajuinen katsaus menneeseen festivaalikesään. Reeperbahn Music -ohjelma oli erittäin runsasta ja esiintymispaikkoja oli laidasta laitaan pienistä intiimeistä kuppiloista ja valtaviin usean tuhannen asiakkaan kapasiteetin omaaviin klubeihin. Viihdyttävin yllätys ohjelmasta löydettiin kuitenkin vanhan ajan tunnelmaa henkivästä teatterista, missä showtaan piti Music Televisioniltakin tuttu vääräleuka Ray Cokes. Ray´s Reeperbahn Revue oli viehättävän eriskummallinen sekoitus stand-upia, showcase-keikkaa, talk showta ja revyytä.

Reeperbahn oli ehdottomasti maineensa veroinen. Mitä sieltä ei löydy, sitä ei tarvita. Matkaseurue venyi hurjiin suorituksiin festivaalin ohjelmaa seuratessaan, parhaimmillaan yhtenä iltana kierrettiin kymmenisen keikkapaikkaa ja päivisin istuttiin useita tunteja seminaarissa. Paluumatkalle kohti tuttua ja turvallista koto-Suomea lähti väsynyt, mutta onnellinen retkue.


Teksti: Satu Kokkoniemi/Rytmimeraatti-hankkeen projektipäällikkö
Kuvat: Ilkka Unnbom/Roadness-hankkeen projektipäällikkö


Rytmimeraatti on Rytmi-Instituutin hallinnoina ESR-rahoitteinen hanke, joka alkoi keväällä 2009 ja päättyy maaliskuussa 2013. Hankkeen tarkoituksena on ollut kehittää paikallisten bändipalveluyritysten osaamista ja valmiuksia työskennellä bändien kanssa sekä siirtää yrityksiltä tarvittavaa tietotaitoa bändeille. Hanke on myös kannustanut potentiaalisia ihmisiä työskentelemään alalla järjestämällä laadukkaista koulutuksia ja tapahtumia. Hanke on työskennellyt vuosien varrella mm. esitystekniikan, keikkamyynnin ja musiikkivideon parissa.