Luovalla kohtaamispaikalla keskusteltiin elokuva- ja lisenssimatkailusta sekä yrittäjien kokemuksista. Illan aikana visioitiin uudenlaisia palveluja sekä hämmästeltiin sitä, kuinka paljon poikkialaisia mahdollisuuksia onkaan vielä hyödyntämättä.

-Viikko ensi-illan jälkeen ensimmäiset elokuvaturistit saapuivat ja sen jälkeen loppua ei ole näkynyt, kertoi Kahvila Suomen Arja Julkunen. Japanilainen tuotantoryhmä tuli vuonna 2004 keittiövisiitille ja kesäkeitolle, viehättyi ja valitsi kahvilan kuvausmiljööksi. Kahdeksan minuutin pätkä elokuvassa on tuonut turisteja pieneen helsinkiläiseen kahvilaan jo kahdeksan vuoden ajan. Korvapuustit ja lihapullat ovat edelleen hittituotteita ja japanilaisten osuus asiakasvirrasta onkin 40 prosenttia.

-Hyvässä matkailutuotteessa on aina sekä faktaa että fiktiota, valaisee Ulla-Maija Nikko. Turkulainen yrittäjä on vienyt matkailijoita Vares-hahmon perässä Turun kujilla sekä kuljettanut asiakkaita toiseen aikakauteen vanhoissa kartanoissa pelattujen roolipelien avulla.  –Oletetaan, että riittää kun kierrätetään ihmisiä elokuvauspaikoilla. Nyt olisi uudenlaisten matkailupalvelujen aika, jossa ohjelmapalvelut tuottavat elämyksiä leffanteon kyljessä. Nikko myös kääntäisi kokousryhmien työskentelyn toisinpäin; ohjelmassa olisi ensin roolipeli ja vasta sen jälkeen tärkeät työneuvottelut. Hän kuvaili unelmaansa monimediaalisesta formaatista, jossa matkailu yhdistetään roolipelaamiseen, tosi-tv-ohjelmaan sekä mobiilisovelluksiin.

Esineistä elämyksiin

-Lisenssit ovat yksi tapa, jolla immateriaaliomaisuutta voidaan paketoida, viedä toisille markkina-alueille ja näin luoda aivan uusia tuotteita ja brändien välisiä yhteistyömalleja, luetteli Tuomo Karvonen Luovan talouden agentit ja managerit AGMA ry:stä. –Miten yrittäjät voisivat kehittää tarinaa eteenpäin ja tarjota asiakkaille tilaisuuden olla osa tarinaa? Turistit eivät juokse pelkän matkamuistoesineen perässä, vaan etsivät elämyksiä ja kokemuksia. Palvelusta tulee syvempi ja innostavampi, kun matkailu-, hotelli- ja ravintola-alojen ammattilaiset kehittävät yhteisiä teemapalveluja.

Yleisössä oli niin matkailu- kuin elokuvapuolen ihmisiä: eräs kuulijoista ideoi mallia, jossa ulkomailla sijaitsevat lähetystöt toimisivat silminä ja korvina ja välittäisivät trendeistä tietoa, jota sitten hyödynnettäisiin kotimaisissa palveluissa. Elokuvatuotantoyhtiön edustaja kehotti eri kaupunkeja tekemään matkailumarkkinointia av-tuotannon keinoin ja kummasteli paperiesitteisiin panostusta. Myös sopimusasiat pienen toimijan ja ison yrityksen välillä askarruttivat.

Marit Hohtokari AGMA ry:stä haastoi yleisön pohtimaan tuotteistamisideoita ja lisäpalveluja. –Minkälaisia uusia tuotteita voisikaan luoda yhdistämällä täysin eri aloja? Monesti on vaikea nähdä oman ajattelumallin ulkopuoliseen maailmaan, ja toivoisinkin, että tutustutte niihin alueisiin joita ette ensiksi ajattele. –Lisensointiala on ulkomailla todella paljon pidemmällä kuin Suomessa. Maaliskuussa pidettävässä Lisenssi=Bisnes –seminaarissa nähdään esimerkkejä sekä kotimaisesta että kansainvälisestä, poikkialaisesta työskentelystä ja brändien välisistä projekteista.

 

Luova kohtaamispaikka -tapahtumasarjaa tuotetaan osana Luova Suomi -hanketta. Tapahtumissa pureudutaan luovien alojen yrittäjyyteen, haasteisiin ja mahdollisuuksiin sekä tekijöiden verkostoitumiseen. Kohtaamispaikka sijaitsee Lasipalatsissa Helsingissä.

www.luovakohtaamispaikka.fi

teksti: Sanna Nuutinen