Luovan Suomen joulukuu alkoi ma 2.12.2013 järjestetyllä TEEMA-tapahtumalla, jossa keynoten pitänyt Tuija Seipell puhui vangitsevasti taikureista, taikatempuista ja Disneystä havainnollistaakseen asiakaskokemuksen kokonaisvaltaisuudesta ja merkityksestä liiketoiminnassa. Lisäksi yleisö pääsi kuulemaan tietoiskut Tekesin, CIMO:n ja EU:n tarjoamista rahoitusmahdollisuuksista.
Rahoitusmahdollisuuksista luovien alojen yritysten kehittämiseen ja kansainväliseen yhteistyöhön kertoivat aamupäivän aikana Tekesin Nuppu Rouhiainen (Liideri, Fiiliksestä fyrkkaa), CIMO:n Aarne Toivanen (Luova Eurooppa) sekä Luovan Suomen Silja Suntola (EU:n ESR ja EAKR).
Hyvä (hanke)idea aina voittaa
Rouhiainen kertoi mm. monialaisesta lähestymisestä ja uudenlaisesta lähtökohdasta bisneksen tekemiselle Fiiliksestä fyrkkaa –rahoitusohjelman yhteydessä. Bisnestä voi tehdä yhdistämällä teknologian ja osaamisen myös tunteeseen: ”Tunne ei ole pelkkää naistenlehtihöpinää, vaan kova juttu bisneksen tekemisessä.”
Lisäksi Aarne Toivanen kertoi pian käynnistyvästä Luova Eurooppa –ohjelmasta ja sen kulttuurin alaohjelman suomista mahdollisuuksista luovien alojen toimintaan. Vaikka hankkeen valmisteluun liittyvä hakubyrokratia saattaa ahdistaa, Toivanen muistutti että hyvät ideat aina lopulta tunnistetaan: ”Mitä tahansa painopisteitä Brysseli onkaan ohjelmaan kirjannut, hyvät hankeideat pääsevät läpi.”
Asiakaskokemuksessa pitää olla taikaa
Aamupäivän tapahtuman kenties odotetuin kohokohta oli Tuija Seipellin keynote-esitys asiakaskokemuksen tärkeydestä. Seipell vertasi asiakaskokemusta osuvasti taikatemppuesitykseen: yritys on taikuri, jonka tulisi häikäistä yleisönsä (asiakas) esityksellään (tuote tai palvelu) joka kerta. Seipell toteaa, että liian usein yritykset keskittyvät teknisiin, asiakkaan kannalta epäolennaisiin asioihin kehittäessään tuotteitaan tai palveluitaan: ”Emme halua tietää, mitä verhon takana tapahtuu”.
Yritykselle voi olla mielekästä perustella tuotteensa tai palvelunsa paremmuus sen teknisten ominaisuuksien perusteella. Hinta- tai laatupohjaisesta arvioinnista tulisi kuitenkin siirtyä arvopohjaiseen arviointiin: ”Hyvästä palvelusta ei tarvitse puhua ääneen kun se toimii.” Taikurin kannalta itse temppu saattaa tuntua sarjalta rutiininomaisia, teknisiä liikkeitä, mutta yleisölle ne kääntyvät maagiseksi kokemukseksi. Siksi Seipell painottaakin asiakasnäkökulman sisällyttämistä kaikessa suunnittelussa: ”Tutustukaa asiakkaaseenne niin hyvin, että tuntisitte elävänne asiakkaanne elämää.”
Yleisössä vallitsi keskittynyt hiljaisuus etenkin Seipellin havainnollistavan puheenvuoron aikana. Tämä kuitenkin muuttui, kun lopussa oli kysymysten ja keskustelun vuoro. Tapahtuman moderaattorin Pekka Krookin rohkaisemana yleisöstä viitanneet kutsuttiin lavalle esittämään ajatuksensa ja kysymyksensä aamupäivän aiheista. Päivän kuuntelijat eivät ilmeisesti kärsineet lavakammosta, sillä alun hämmennyksen jälkeen puheenvuoron haluavia tuli lopulta jonoksi asti eetterille.
Lue ja katso lisää (video, esitykset) tapahtuman sivuilta.
Teksti: Kristine Matilainen
Kuvat: Pirita Tolvanen