Toimialakohtaiset strategiat ja selvitykset

Osioon on koottu valtakunnallisen tason toimialakohtaisia strategioita ja selvityksiä luovien alojen kehittämisen ja kansainvälistymisen näkökulmasta. Julkaisut on jaoteltu toimialoittain:
 

ARKKITEHTUURI JA DESIGN

AUDIOVISUAALINEN JA PELIALA

ESITTÄVÄ TAIDE

KIRJALLISUUS JA KUSTANNUSTOIMINTA

KULTTUURI JA MATKAILU

KUVATAIDE JA KÄSITYÖ

MAINONTA

MUSEOALA

MUSIIKKI


ARKKITEHTUURI JA DESIGN

Muotoilualan yritysten suhdanne- ja toimialaraportti 2013. Raportti muotoilualojen yrityksistä, yritysprofiilista, markkinoista, kasvuyrittäjyydestä ja lähiajan suhdanneodotuksista.
Pekka Lith 2014
Teollisuustaiteen Liitto Ornamo

Muotoilualaa tutkitaan ensimmäistä kertaa laajasti Teollisuustaiteen Liitto Ornamon toimialatutkimuksessa. Tutkimustyön tavoitteena oli selvittää ja ennakoida missä toimialoilla muotoilua hyödynnetään, miltä muotoilualan tulevaisuus näyttää ja miten muotoilu edistää
talouden kasvumahdollisuuksia.  Raportista käy mm. ilmi, että muotoiluala on liikevaihdossa mitattuna suurempi kuin peliala. Lisäksi muotoilualan yritykset ovat keskimäärin kasvuhakuisempia.
Lue julkaisu. Lataa myös toimialatutkimuksen keskeisimpien tunnuslukujen kaavioita Ornamon sivuilta.

Muotoile Suomi -kansallinen muotoiluohjelma
TEM julkaisuja 2013

Uuden muotoiluohjelman visio on, että vuonna 2020 muotoilu on mahdollistanut hyvinvoinnin kasvun epävarmassa maailmassa. Muotoilusta on tullut osa elinkeinoelämän ja julkisen sektorin ydinosaamista.
Lue julkaisu.

TEVALLAKO TULEVAISUUTEEN? – Selvitys muoti- ja designalan hyödyntämättömistä voimavaroista ja potentiaalista 
Kirsi Lille 2010
Diges ry, Design Forum Finland, Uudenmaan ELY-keskus

Selvityksessä kartoitetaan suomalaisen muoti- ja designalan nykytilaa, toimintaympäristön muutosta, tulevaisuuden haasteita sekä esitetään toimenpide-ehdotuksia alan kehittämiseksi. Selvitystä varten on haastateltu muoti- ja designalan yrittäjiä, vaikuttajia sekä markkinoinnin ja koulutusorganisaatioiden edustajia.
Lue tiivistelmä.
Lue julkaisu.

ARKEX. Suomalaisen arkkitehtuuriviennin esiselvitys
Oulun kaupunki, Suomen arkkitehtuuriliitto SAFA, PKT-säätiö 2009

Selvityksessä kartoitetaan suomalaisen arkkitehtuuriviennin nykytilaa ja kehitystarpeita. Selvityksen aineistona ovat toimineet viennin alalla toimivien suomalaisten arkkitehtien haastattelut. Lisäksi on perehdytty arkkitehtuurin vienninedistämiseen muutamassa muussa eurooppalaisessa maassa sekä luovien alojen vienninedistämiseen Suomessa.
Lue julkaisu.

Suomen arkkitehtuuripolitiikka. Valtioneuvoston arkkitehtuuripoliittinen ohjelma 17.12.1998 
Taiteen keskustoimikunta ja opetusministeriö 1998

Opetusministeriön työryhmien valmistelema ja Paavo Lipposen I hallituksen hyväksymä
valtioneuvoston arkkitehtuuripoliittinen ohjelma julkaistiin vuonna 1999. Ohjelman avulla
valtioneuvosto halusi ”asettaa tavoitteet arkkitehtuuria edistäville julkisen vallan toimenpiteille”.
Ohjelman keskeisenä sisältönä käsiteltiin Suomen rakennusperinnön vaalimista,
rakennusvarannon arvon ylläpitämistä ja lisäämistä, arkkitehtonisesti korkeatasoisen
uudisrakentamisen vahvistamista ja rakennusalan kansainvälisen kilpailukyvyn parantamista.
Arkkitehtuuripolitiikan tavoitteena oli pyrkiä ”parantamaan rakentamisen laatua, luomaan sisältöä
kestävän kehityksen periaatteisiin kaavoituksessa ja rakentamisessa sekä lisäämään avoimuutta ja
vuorovaikutteisuutta”. Ohjelmallisen linjauksen lisäksi julkaisu sisältää toimenpide-ehdotuksia
tavoitteiden saavuttamiseksi.
Lue julkaisu.

Muotoilualan vientistrategia 2007-2012
Design Forum Finland 2006

Design Forum Finlandin laatima muotoilualan vientistrategia esittele muotoiluviennin vision vuonna 2012 sekä määrittelee vision toteutumisen edellytykset. Tämän lisäksi julkaisussa esitellään muotoiluviennin lähtökohtatekijöitä ja muutossuuntia sekä muotoiluviennin strategiset tavoitteet, toimenpiteet ja resursointi vuosina 2007-2012 . Lopuksi määritellään vielä muotoiluviennin keskeiset toimijat ja niiden rooli vientistrategian toteuttamisessa sekä strategian toteutumisen seuranta ja mittarit.

Muoto 2005 – Teollisen muotoilun teknologiaohjelma 2002-2005
Teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskus Tekes 2006

Tekesin Teollisen muotoilun teknologiaohjelman taustavaikuttimena oli yhtäältä valtioneuvoston periaatepäätös muotoilupolitiikasta (Muotoilu 2005!) ja toisaalta Tekesin oma strategiaprosessi, jossa teollinen muotoilu tunnistettiin tärkeäksi aihealueeksi. Teknologiaohjelman tavoitteena oli tehdä muotoilusta merkittävä osa kansallista kilpailukykyä. Ohjelman loppuraportti sisältää muun muassa kuvauksen ohjelman rakenteesta, rahoituksesta ja tuloksista sekä vision muotoilualan tilasta vuonna 2010.
Lue julkaisu.

Muotoilu 2005! -ohjelman seurantaryhmän raportti
Opetusministeriö 2004

Opetusministeriö asetti maaliskuussa 2001 työryhmän, jonka tehtävänä oli seurata valtioneuvoston muotoilupoliittisen ohjelman Muotoilu 2005! toteutumista. Työryhmän tehtäväksi annettiin toimenpideohjelman laatiminen, muotoilupoliittisten tavoitteiden toteutumisen seuraaminen ja jatkotoimenpiteitä koskevien esitysten tekeminen. Seurantaryhmä tarkastelee raportissaan muotoilupoliittisen ohjelman toteutumista neljän eri asiakokonaisuuden kautta. Lopuksi seurantaryhmä esittää johtopäätökset ohjelman toteutumisesta ja ehdottaa jatkotoimenpiteitä.
Lue julkaisu.

Muotoilu 2005! – muotoilupoliittinen ohjelma
Opetusministeriö 1999

Julkaisu esittelee Suomen kansallisen muotoilupoliittisen ohjelman. Sen taustalla on sekä valtion taideteollisuustoimikunnan vuonna 1997 tekemä aloite kansallisen muotoilupoliittisen ohjelman laatimiseksi että Suomen itsenäisyyden juhlarahaston Sitran vuonna 1998 valmistunut selvitys muotoilun nykytilasta ja sen kehittämisestä (Muotoiltu etu I ja II). Ohjelmatyön sisältöä määritti osaltaan Paavo Lipposen II hallituksen (1999-2003) hallitusohjelma, jossa todettiin että ”hallitus laatii muotoilupoliittisen ohjelman, jossa muotoilu nähdään kansallisen innovaatiojärjestelmän osana”. Muotoilupoliittisen ohjelmatyön tavoitteena oli ”asettaa yhteiset tavoitteet julkisen vallan, elinkeinoelämän ja muotoilukentän eri osapuolten toimenpiteille”. Yhteisten tavoitteiden avulla haluttiin luoda edellytykset muotoilun laadun kohottamiselle, sen tarjoamien mahdollisuuksien laaja-alaiselle hyväksikäytölle kilpailukyvyn ja työllisyyden parantamisessa sekä ympäristön laadun ja omaleimaisen kansallisen kulttuurin vahvistamisessa. Muotoilupoliittinen ohjelma -julkaisussa esitetään visio suomalaisen muotoilujärjestelmän tilasta vuonna 2005 sekä joukko toimenpide-ehdotuksia muotoilun liittämiseksi osaksi kansallista innovaatiojärjestelmää ja sen kehitystä.
Lue julkaisu.
 

[Takaisin ylös]

AUDIOVISUAALINEN JA PELIALA

Audiovisuaalinen kulttuuri digitaalisessa ympäristössä. Poliittiset linjaukset
Opetus- ja kulttuuriministeriö 2012

Opetus- ja kulttuuriministeriö on laatinut audiovisuaalisen kulttuurin poliittiset linjaukset. Taustalla ovat digitaalisen teknologian myötä muuttunut toimintaympäristö, hallitusohjelman tavoitteet sekä kulttuurin määrärahojen kehitys.

Digitaalisen tekniikan käyttö on läpäissyt koko audiovisuaalisen kulttuurin. Se ulottuu tuotannon kehittelystä sen esittämiseen ja säilyttämiseen. Se vaikuttaa tekijöiden tulonmuodostukseen, alan yritysrakenteeseen, jakelukanaviin ja katsojien valintoihin.
Lue julkaisu.

Audiovisuaalisen politiikan linjat
Opetusministeriö 2005

Julkaisu on opetusministeriön audiovisuaalisen alan strategia ja toimintaohjelma. Se on hallituksen strategia-asiakirjan 2004 mukaisesti laadittu kansallinen elokuva- ja televisiopoliittinen ohjelma, jonka toteuttaminen jatkuu vuoteen 2010 saakka. Strategian ja siihen liittyvän toimenpideohjelman tavoitteena oli ”antaa kokonaiskuva moni-ilmeisestä audiovisuaalisesta alasta Suomessa ja asettaa ala pohjoismaiseen, muuhun eurooppalaiseen ja kansainväliseen yhteyteensä”. Samalla pyrittiin hahmottamaan alan kehittämistavoitteita ja toimenpiteitä niiden saavuttamiseksi. Julkaisun aluksi esitellään audiovisuaalisen alan strategia ja sen jälkeen siirrytään tarkastelemaan audiovisuaalisen politiikan alaa ja toimintaympäristössä tapahtuneita muutoksia sekä av-alan julkisen tukemisen kansainvälisiä malleja ja rahoitusta. Lopuksi esitellään audiovisuaalisen alan toimintaohjelma. 
Lue julkaisu.

SUOMALAISEN ELOKUVAN TAVOITEOHJELMAT
Suomen Elokuvasäätiö

Tavoiteohjelmissa linjataan elokuva-alan toiminnan kannalta olennaisimpia kehittämistarpeita seuraavalle viidelle vuodelle.

Suomalaisen elokuvan tavoiteohjelma 2011-2015
Suomen Elokuvasäätiö

Uuden tavoiteohjelman tarkoitus on laajentaa elokuvan yhteiskunnallisia hyödyntämismahdollisuuksia ja luoda sosiaalista pääomaa suomalaisten yhteisillä tarinoilla. Koko elokuvateatterikannan digitointi on nostettu yhdeksi keskeiseksi tavoitteeksi takaamaan myös alueellinen yhdenvertaisuus.
Lue julkaisu.

Suomalaisen elokuvan tavoiteohjelma 2006-2010
Suomen Elokuvasäätiö

Suomalaisen elokuvan tavoiteohjelma täsmentää ja tarkentaa opetusministeriön julkaisua Audiovisuaalisen politiikan linjat. Tavoiteohjelman painopisteet ovat samantyyppiset kuin kaudella 2003-2005. Julkaisussa esitellään elokuva-alan nykytilannetta, visio suomalaisen elokuva-alan tilasta vuonna 2010 sekä toimenpiteet elokuva-alan menestyksen tukemiseksi.
Lue julkaisu.

Elokuvan vientistrategia
Suomen Elokuvasäätiö 2007

Suomen elokuvasäätiö vastaa muun toimintansa ohella myös suomalaisen elokuvan kulttuuriviennistä. Elokuvasäätiön valmistelema Suomalaisen elokuvan vientistrategia pohjautuu Suomalaisen elokuvan tavoiteohjelmassa 2006-2010 esitetyille lähtökohdille. Julkaisussa käsitellään suomalaisen elokuvaviennin vision ja strategisten painopisteiden lisäksi elokuvaviennin nykytilaa, viennin tavoitteita ja keskeisiä toimenpiteitä, viennin toimijoita sekä tehdään vientistrategiassa ehdotettujen toimenpiteiden kustannusarvio.
Lue  julkaisu.

Pelialan vientistrategia
Centre of Game Business, Research and Development Neogames 2007

Suomen pelialan keskuksen Neogamesin tuottamassa pelialan vientistrategiassa esitetään visio suomalaisen peliteollisuuden tilasta vuonna 2012 sekä toimenpiteet vision toteutumiseksi. Visiossa vuonna 2012 peliteollisuus muodostaa Suomessa merkittävän sisältöteollisuuden sektorin ja sen päämarkkinat ovat ulkomailla. Varsinaisen vientistrategian lisäksi julkaisussa käydään läpi Suomen peliteollisuuden ja pelialan kansainvälisten markkinoiden nykytilaa sekä peliteollisuuden liiketoimintamalleja ja ansaintalogiikkoja.
Lue julkaisu.
 

[Takaisin ylös]

ESITTÄVÄ TAIDE

Suomalaisen sirkustaiteen vientistrategia vuosille 2008-2010
Sirkuksen tiedotuskeskus 2007

Sirkustaiteen vientistrategia -julkaisu sisältää vision suomalaisen sirkuksen tilasta vuonna 2010, kuvauksen sirkuksen viennin nykytilanteesta, vientitoiminnan tavoitteet vuoteen 2010 mennessä, toimenpiteet viennin edistämiseksi sekä kuvauksen viennin toteuttajista ja työnjaosta.
Lue julkaisu.

Tanssitaiteen vientistrategia 2007-2011
Tanssin tiedotuskeskus 2007

Tanssitaiteen vientistrategiatyöstä vastasi Tanssin Tiedotuskeskus. Tanssitaiteen vientistrategia 2007-2011 -julkaisussa esitetään tanssitaiteen viennin visio ja keskeiset tavoitteet vuosille 2007-2011. Tämän lisäksi julkaisussa käsitellään tanssitaiteen markkinatilannetta, tanssitaiteen alan ja viennin liiketoimintamalleja ja ansaintalogiikkaa, toimenpiteitä esitetyn vision toteuttamiseksi sekä strategian toteutumisen seurantaa ja mittareita. 
Lue julkaisu.

Teatterin vientistrategia 2007-2012
Teatterin tiedotuskeskus 2007

Teatterin tiedotuskeskuksen laatima Teatterin vientistrategia 2007-2012 –julkaisu sisältää teatterin viennin vision vuodelle 2012 sekä kuvaukset teatterin viennin nykytilanteesta, viennin tavoitteista vuoteen 2012 mennessä, toimenpiteistä vision toteuttamiseksi ja strategian toteutumisen seurannasta ja mittareista. Lopuksi tehdään yhteenveto teatterin viennin toteuttajista ja työnjaosta sekä esitellään teatteriviennin budjettia. 

[Takaisin ylös]

KIRJALLISUUS JA KUSTANNUSTOIMINTA

Kulttuurivientistrategia: Kirjallisuusvienti
Suomen kirjallisuuden tiedotuskeskus FILI 2007

Suomen kirjallisuuden tiedotuskeskus FILI laati kirjallisuusviennin strategian. Strategiassa esitellään vientitoiminnan visiota ja strategisia painopisteitä sekä kuvataan kirjallisuuden viennin nykytilannetta ja esitellään toimenpiteet vision toteuttamiseksi, aikataulu, budjetti ja työnjako sekä strategian toteutumisen seurannan järjestäminen. 

[Takaisin ylös]

KULTTUURI JA MATKAILU

Kulttuurista särmää matkailun kehittämiseen
Marianne Lehtimäki 2013
Opetus- ja kulttuuriministeriö, Culture Finland

Julkaisussa kartoitetaan kehittämistyön perustaksi ajankohtaisia linjauksia ja hyödynnettäviä kulttuurisia voimavaroja. Se on osoitettu kaikille kulttuurimatkailun toimijoille.
Lue julkaisu.

Eurooppalainen kulttuurimatkailun edistäminen ja Suomi - yhteisistä haasteista laajapohjaisiin ratkaisuihin
Marianne Lehtimäki 2013
Opetus- ja kulttuuriministeriö, Culture Finland

Selvitys kartoittaa Euroopan unionin matkailu- ja kulttuuripoliittisia linjauksia, ohjelmia ja hankkeita. Se antaa kattavan katsauksen kansallisen kulttuurimatkailun kehittämisen taustaksi. Selvitys auttaa sisältöjen kehittämistä niin paikallistason verkostoitumisessa ja hanketyössä kuin maakuntatason edistämistoimien arvioinnissa ja resursoinnissa. Selvityksen pääviesti on, että Suomi voisi osaltaan tuoda esille pohjoisen Euroopan moninaista kulttuurista omaperäisyyttä kulttuurimatkailun yhteiseurooppalaisten sisältöjen monipuolistamiseksi.
Lue julkaisu.

Valtioneuvoston periaatepäätös Suomen matkailupolitiikasta 
Työ- ja elinkeinoministeriö 2011

Julkaisussa esitetään ne matkailupolitiikan linjaukset, jotka tarvitaan Suomen matkailun tunnustettujen vahvuuksien vahvistamiseksi ja matkailukeskittymissä olevien
kasvuhakuisten ja verkostoituneiden yritysten menestyksen edistämiseksi. Matkailupoliittiset linjaukset perustuvat ”Suomen matkailustrategia 2020 – 4 hyvää syytä edistää
matkailutoimialojen kehitystä” ehdotukseen, joka valmisteltiin työ- ja elinkeinoministeriössä ja
julkaistiin keväällä 2010. Julkaisussa esitellään matkailupoliittisen periaatepäätöksen tavoitteet, itse periaatepäätös sekä taustaietoa Suomen matkailun nykytilasta.
Lue julkaisu.

Suomen matkailustrategia vuoteen 2020. 4 hyvää syytä edistää matkailutoimialojen kehitystä
Työ- ja elinkeinoministeriö 2010

Julkaisu korvaa  vuonna 2006 julkaistun matkailustrategian. Julkaisussa linjataan julkisen sektorin panosta matkailuelinkeinon edistämiseksi. Toimialan keskeisimmät kehittämistavoitteet, toimenpiteet ja vaikuttavuuden seuranta ovat julkaisussa listattuina. 
Lue julkaisu.

Kulttuurin matkailullinen tuotteistaminen – Esitys toimintaohjelmaksi 2009-2013
Opetusministeriö 2008

Opetusministeriö asetti syyskuussa vuonna 2007 työryhmän kulttuurin matkailullisen tuotteistamisen edistämistä varten. Tavoitteeksi tuli ”luoda toiminnalle edellytyksiä sekä aktivoida ja tukea tuotteistamiseen liittyviä kehittämistoimia”. Toimeksiannossa ryhmää pyydettiin laatimaan esitys toimintaohjelmaksi, joka perustuu valtioneuvoston periaatepäätökseen Suomen matkailupolitiikasta, Suomen matkailustrategiaan vuoteen 2020 ja esitykseen Suomen kulttuuriviennin kehittämisohjelmaksi vuosiksi 2007-2011. Julkaisun aluksi käsitellään toimintaohjelman lähtökohtia, suomalaisten ja toisaalta Suomessa matkailevien suomalaisten ja ulkomaalaisten kulttuurin kulutuksen nykytilaa sekä tehdään kulttuurin matkailullisen tuotteistamisen swot-analyysi. Tämän jälkeen esitellään varsinaiset kehittämistoimet käytännön toimenpide-ehdotuksineen.
Lue julkaisu.

Suomen matkailustrategia vuoteen 2020 & Toimenpideohjelma vuosille 2007-2013
Kauppa- ja teollisuusministeriö 2006

Julkaisu koostuu kahdesta osasta: matkailustrategiasta ja konkreettisemmasta matkailun toimenpideohjelmasta vuosille 2007-2013. Julkaisun aluksi esitellään matkailustrategian laadinnan taustaa sekä varsinainen strategia. Tämän jälkeen siirrytään käsittelemään toimenpideohjelman sisältämiä ehdotuksia. Lopuksi esitellään vielä toimet strategian arvioimiseksi, seurannan ja päivityksen järjestämiseksi sekä strategian tiedotussuunnitelma.
Lue julkaisu.
 

[Takaisin ylös]

KUVATAIDE JA KÄSITYÖ

Koordinaatteja tilassa ja ajassa – kuvataide ja kulttuurivaihto 2008-2012
Marko Karo 2007
Näyttelyvaihtokeskus FRAME 

Näyttelyvaihtokeskus FRAME käynnisti vuonna 2006 kartoitustyön kansainvälisen kulttuurisen vuorovaikutuksen nykytilanteesta ja kehittämismahdollisuuksista kuvataiteen alueella. Selvityksen tavoitteena oli paikantaa ”kulttuurivientiin liittyviä ongelmakohtia kuvataiteen kentän erilaisten toimijoiden näkökulmasta sekä tehdä toimenpide-esityksiä monimuotoisten kuvataiteen toimintaedellytysten, kansainvälisen osallistuvuuden ja kulttuurien välisen vuorovaikutuksen turvaamiseksi ja edistämiseksi”. Julkaisu sisältää Kuvataide 2012 -vision, kuvauksen asioiden nykytilasta sekä strategian vuosille 2008-2012. Lisäksi julkaisussa tarkastellaan kuvataiteen paikkaa visuaalisessa kulttuurissa, kulttuurivaihdon toimijoita, kuvataiteen rahoitusta sekä tehdään lopuksi johtopäätökset.


Käsillä yrittäminen – käsityöalan yrittäjyyden kehittämisstrategia 2007-2013
Kauppa- ja teollisuusministeriö 2006

Kauppa- ja teollisuusministeriö perusti eri hallinnonalojen edustajista koostuvan työryhmän, jonka tavoitteiksi määriteltiin käsityöalan yritystoiminnan edistäminen, käynnistettävien toimenpiteiden koordinointi ja keskinäisen tiedonvaihdon tehostaminen. Työryhmän työ oli jatkoa käsityöalan toimintaedellytyksiä ja edistämismahdollisuuksia selvittäneelle Sitran tutkimushankkeelle. Julkaisussa esitellään työryhmän valmistelema käsityöalan yritystoiminnan visio sekä kehittämistoimenpiteitä vision kuvaaman tilanteen saavuttamiseksi. Lisäksi tarkastellaan käsityöyrittäjyydestä Suomessa tehtyä tutkimusta, esitellään case-esimerkkinä käsi- ja taideteollisuusalan yritystoiminnan edistämiseksi tehtyjä toimenpiteitä Irlannissa sekä käydään läpi kahden sähköpostikyselyn tuloksia.
Lue julkaisu.
 

[Takaisin ylös]

MAINONTA

Mainostoiminta - Näkemyksestä menestystä
TEM, toimialaraportti 6/2013

Mainostoiminta on osa laajempaa liike-elämän palvelujen toimialaa. Liike-elämän palvelut ovat kasvaneet länsimaissa jo yli kolmen vuosikymmenen ajan. Kasvu on ollut erityisen voimakasta viimeisten vuosien aikana. Sen on ennustettu jatkuvan selvästi työllisyyden keskitasoa nopeampana tulevina vuosina. Mainostoiminta on ollut viime vuodet myös voimakkaassa muutoksessa. Uuden teknologian myötä yritysten mainostaminen ja markkinointi on muuttunut huomattavasti. Yhä harvempi yritys luottaa vain perinteisiin painettuihin mainoksiin ja käyttää enemmän sähköisiä kanavia. Sähköisten kanavien kehittyessä mainostoiminnan kohdentaminen on saanut myös aivan uusia mahdollisuuksia. Lue raportti.

MUSEOALA

Museoalan kulttuurivientistrategia
Suomen museoliitto ry 2007

Museoalan keskusjärjestön Museoliiton valmistelema museoalan kulttuurivientistrategia sisältää museoalan viennin vision sekä arvion vision toteuttamisen edellytyksistä. Strategisten tavoitteiden, tarvittavien toimenpiteiden, keskeisten toimijoiden ja strategian toteutumisen seurannan taustoittamiseksi julkaisussa esitellään museoalan nykytilaa, toiminnan kustannuksia sekä museoalan viennin resursseja.
Lisätietoa ja linkki julkaisuun.
 

[Takaisin ylös]

MUSIIKKI

Musiikkitoimialan vientistrategia
Suomalaisen musiikin tiedotuskeskus FIMIC 2007

Musiikkitoimialan vientistrategia esittelee vision suomalaisen musiikkiviennin tilasta vuonna 2012. Julkaisussa käydään läpi strategiset tavoitteet, toimenpiteet vision toteuttamiseksi sekä strategian toteutumisen seuranta ja mittarit. Näiden lisäksi käsitellään musiikkiviennin lähtökohtatekijöitä ja muutossuuntia sekä keskeisiä toimijoita ja niiden rooleja vientistrategian toteuttamisessa. 

Rytmimusiikki 2010 visio 
2004

Joukko rytmimusiikin alan keskeisiä toimijoita laati vision rytmimusiikin toivotusta tilanteesta
Suomessa vuonna 2010. Julkaisussa esitellään vision tavoitteet, tehdään rytmimusiikin swot60-analyysi, tarkastellaan musiikkialan työelämän kehitystä ja rakennetta sekä ehdotetaan lopuksi jatkotoimenpiteitä visiossa mainittujen päämäärien saavuttamiseksi.

Suomen musiikkineuvoston musiikkipoliittinen ohjelma
Finnish Music Council Association ry 2006

Finnish Music Council Association ry:n laatima musiikkipoliittinen ohjelma ”tarkastelee
suomalaisen musiikkielämän nykytilaa ja pyrkii antamaan poliitikoille ja päättäville virkamiehille
tietoa musiikkielämän kehitystarpeista tulevaisuuden kehitystyötä silmällä pitäen”.
Musiikkipoliittisen ohjelman kohteena on musiikkikoulutus, musiikki ammattina ja musiikki
harrasteena, joiden osalta tarkastellaan nykytilaa ja tulevaisuuden tavoitteita sekä ehdotetaan tavoitteiden saavuttamiseksi toimenpiteitä.
Lue julkaisu.
 

[Takaisin ylös]