Interreg IVC

Interreg-ohjelma sisältää kahdentyyppisiä toteutustapoja: paikallisaloite-projekteja (Regional Initiative Projects) ja kapitalisaatioprojekteja (Capitalisation Projects). Tavoitteena näissä on alueellisten kehittämispolitiikkojen vaikuttavuuden parantaminen kokemuksia ja hyviä käytäntöjä välittämällä/ vaihtamalla. Projektien sisältöjen tulee liittyä jompaankumpaan kahdesta teemakokonaisuudesta 1. Innovaatio ja tietotalous ja 2. Ympäristö ja riskien torjunta. Innovaatio ja tietotalous-ryhmän alateemoja ovat innovaatio, tutkimus ja teknologinen kehitys; yrittäjyys ja pk-yritykset; tietoyhteiskunta sekä työllisyys, inhimillinen pääoma ja koulutus.

 
 
 

1. Paikallisaloite-projekti

 
 

Paikallisaloite-projektit ovat ”klassisia” alueidenvälisiä yhteistyöprojekteja, jotka keskittyvät kokemusten vaihtoon sekä hyvien käytäntöjen tunnistamiseen, analysointiin ja jakeluun.

 
 

Mihin

 
 

Perinteinen verkostoitumistoiminta, kokemusten vaihto ja/ tai pilottiprojektien toteuttaminen, ”mini-ohjelmat”. Yhteistyöprojektin tulee liittyä johonkin kahden teemakokonaisuuden alateemoista.

 

 

 

Rahoituksen ehdot

 
 

EU:n rahoitusosuus hankkeissa on jäsenmaasta riippuen maksimissaan 75 tai 85 prosenttia hyväksyttävistä julkisista kustannuksista. Suomen osalta 75%.

 
 

Partnerit

 
 

Ohjelmasta rahoitettavien projektien toteuttajien tulee olla vähintään kolmesta eri maasta, joista vähintään kaksi on Interreg IVC-ohjelmaan kuuluvaa EU-maata.

 
 

Koska Interreg IVC on ainoa koko Euroopan alueen kattava yhteistyöohjelma, on suositeltavaa, että partnerit ovat maantieteellisesti eri puolilta EU:ta (laajemmalti kuin rajat ylittävä ja valtioiden välinen toiminta).

 
 
 

2. Kapitalisaatioprojekti

 
 

Kapitalisaatioprojektit ovat alueidenvälisiä yhteistyöprojekteja, joiden päämääränä on erityisesti aluekehityksen hyvien käytäntöjen välittäminen rakennerahasto-ohjelmiin. Eräs toivotuista lopputuloksista olisi konkreettinen toimintasuunnitelma, jonka kaikki projektiin osallistuvien organisaatioiden päättäjät allekirjoittaisivat. Toimintasuunnitelma on tässä strateginen dokumentti, jossa määritellään tarkasti kuinka hyvät käytännöt toteutetaan kullakin osallistuvalla alueella.

 
 

Kenelle

 
 

Alue- ja paikallistason julkisen hallinnon viranomaiset ja toimijat (body governed by public law) koko EU:n alueella + Norja ja Sveitsi. EU:n ulkopuoliset maat ja yksityisen sektorin toimijat voivat osallistua ohjelmaan omalla kustannuksellaan.

 
 

Rahoituksen ehdot

 
 

EU:n rahoitusosuus hankkeissa on jäsenmaasta riippuen maksimissaan 75 tai 85 prosenttia hyväksyttävistä julkisista kustannuksista. Suomen osalta 75%.

 

 

 

Partnerit

 
 

Ohjelmasta rahoitettavien projektien toteuttajien tulee olla vähintään kolmesta eri maasta, joista vähintään kaksi on Interreg IVC-ohjelmaan kuuluvaa EU-maata.

 
 
 
 
 

Koska Interreg IVC on ainoa koko Euroopan alueen kattava yhteistyöohjelma, on suositeltavaa, että partnerit ovat maantieteellisesti eri puolilta EU:ta (laajemmalti kuin rajat ylittävä ja valtioiden välinen toiminta).

Ohjelman hallintoviranomainen sekä tekninen sihteeristö sijaitsevat Lillessä, Ranskassa. Jokaiseen jäsenmaahan on osoitettu yhteystaho, josta voi kysyä maakohtaista neuvoa esim. tukikelpoisuuteen ja vastinrahoitukseen liittyvissä asioissa. Suomen neuvontapiste on työ- ja elinkeinoministeriössä.

 
 

Verkosto-ohjelmat

 
 

Interact II

 
 

Ohjelman tavoitteena on tarjota tukea Euroopan alueellinen yhteistyö -tavoitteen ja osin myös ENPI CBC -ohjelmien parissa työskenteleville toimijoille, jotta ohjelmia voitaisiin toteuttaa entistä vaikuttavammin ja tehokkaammin. Kohderyhmänä ovat erityisesti ne organisaatiot ja tahot, jotka hallinnoivat Euroopan alueellinen yhteistyö-tavoitteen ohjelmia: hallintoviranomaiset, yhteiset tekniset sihteeristöt, seurantakomiteat, kansalliset yhteyshenkilöt, todentamisviranomaiset ja tarkastusviranomaiset.

 
 

Urbact II

 
 

Ohjelman tavoitteena on kokemustenvaihtoverkkojen, työryhmien ja tutkimusten kautta selvittää kaupunkien kehittämisen hyviä kokemuksia, koota sekä levittää niitä. Asiantuntijuusalueina luovuus ja innovaatio sekä kulttuuriperintö ja kaupunkikehitys

 
 

ESPON

 
 

Espon 2013 -ohjelma (European Spatial Planning Observation Network) on eurooppalaista aluesuunnittelu- ja aluekehitystyötä palveleva tutkimusohjelma. Ohjelman puitteissa toteutetaan eurooppalaisten tutkimuslaitosten yhteistyönä useita tutkimusprojekteja, jotka liittyvät Euroopan alueelliseen kehitykseen, aluesuunnitteluun ja -politiikkaan.