Onko kulttuurilla vientiä? – Opetusministeriön, ulkoasiainministeriön ja kauppa- ja teollisuusministeriön Kulttuurivienti -hanke. Selvitysmiehen raportti
Hannele Koivunen 2004
Opetusministeriö
Kulttuurivienti -hanke oli opetusministeriön, ulkoasiainministeriön ja kauppa- ja
teollisuusministeriön yhteinen hanke, joka käynnistettiin vuoden 2003 syyskuussa. Hankkeen
tavoitteena oli ”kartoittaa Suomen kulttuuriviennin nykytilanne, esteet, uhkat, menestystekijät ja mahdollisuudet sekä tunnistaa edistämistoimenpiteitä vaativat alueet”. Kulttuuriviennillä tarkoitetaan tässä yhteydessä kulttuuripiiristä toiseen tapahtuvaa kulttuuristen merkitysten vaihdantaa. Määritelmä kattaa sekä liiketoiminnallisesti organisoidun vientitoiminnan että eikaupallisen kulttuurivaihdon. Julkaisussa käydään läpi kulttuuriviennin rakenteita ja merkitystä, arvioidaan viennin tukirakenteet ja suomalaisen kulttuuriviennin tila vuonna 2004 sekä luodaan katsaus kulttuuriviennin strategioihin eri maissa ja kulttuurivientiä edistäviin toimenpiteisiin EU:ssa. Raportin johtopäätöksissä esitetään joukko toimenpide-ehdotuksia, kuten ehdotus Suomen luovan talouden klusterin (Creafin) perustamisesta, arvioita kulttuuriviennin kehittämiseen tarvittavasta taloudellisesta tuesta sekä Creafin-visio 2010. Loppuraportti luovutettiin toimeksiantajalle 28.5.2004.
Lue julkaisu.
Kulttuuri tietoyhteiskunnassa – Strategia 2010 ja toimintaohjelma. Ehdotus
Opetusministeriö 2003
Kulttuuri tietoyhteiskunnassa – strategia 2010 on jatkoa vuonna 1996 julkaistulle ensimmäiselle kulttuuripolitiikan alan tietoyhteiskuntastrategialle. Julkaisu on osa opetusministeriön laajaa strategioiden muodostamistyötä. Julkaisussa esitellään tietoyhteiskunnan kulttuuripolitiikan lähtökohtia, opetusministeriön strategia vuoteen 2015 sekä opetusministeriön toimintaohjelma vuosille 2003-2010. Toimintaohjelmassa käsitellään muun muassa sisältötuotantoa sekä luovaa työtä voimavarana. Lopuksi käydään läpi kansainvälisiä strategioita ja toimintaa, kulttuurisen tietoyhteiskunnan indikaattoreita sekä esitetään toimintaohjelmaan sisältyvät ehdotukset kootusti.
Lue julkaisu.
Valtioneuvoston periaatepäätös taide- ja taiteilijapolitiikasta
Opetusministeriö 2003
Paavo Lipposen II -hallituksen ohjelmassa vuonna 1999 todettiin, että luovan toiminnan kehittämiseksi laaditaan taide- ja taiteilijapoliittinen ohjelma. Opetusministeriö asetti ohjelman laatimista varten toimikunnan, joka luovutti ehdotuksensa pääministerille ja kulttuuriministerille kesäkuussa 2002. Valtioneuvosto teki periaatepäätöksen taide- ja taiteilijapoliittisen ohjelman toteuttamisesta maaliskuussa 2003. Julkaisu sisältää periaatepäätöksen mukaisia toimenpiteitä luovan toiminnan edistämiseksi.
Lue julkaisu.
Digitaalinen sisältötuotanto – strategiset tavoitteet ja toimintaehdotukset
Opetusministeriö
Sisältötuotannon strategiaa ja toimintaehdotuksia käsittelevä julkaisu on opetusministeriön koordinoiman, eri ministeriöiden, instituutioiden ja toimialan edustajista kootun sisältötuotantoryhmän työn lopputulos. Sisältötuotantoryhmä toimi puolestaan tietoyhteiskuntaasiain neuvottelukunnan jaostona. Sisältötuotantoryhmän tehtävänä oli kartoittaa ”suomalaisen sisältötuotannon kasvun vahvuuksia ja mahdollisuuksia sekä esteitä ja ongelmia”. Käsillä oleva julkaisu ilmestyi marraskuussa vuonna 2002 ja sen lisäksi työryhmä tuotti useita, eri aiheita käsitelleitä väliraportteja sekä sisältötuotantohankkeen tulokset kokoavan toimintakertomuksen vuonna 2003. Julkaisussa sisältötuotannolla tarkoitetaan ”pääasiassa sähköisille viestimille laaditun kulttuurin, dokumenttien, opetuksen, tutkimuksen, viihteen tai markkinoinnin ohjelmasisällön tuottamista ja siihen liittyvää palvelu- ja liiketoimintaa. Kyse on lähinnä digitaalisesta audiovisuaalisuuteen painottuvasta tiedosta ja kulttuurisen luovuuden ”tuotteistamisesta” ”. Julkaisu jakautuu kahteen osaan: ensimmäisessä osassa esitetään strategiset tavoitteet ja niiden toteuttamiseksi tarvittavat toimenpiteet ja toisessa osassa esitellään tavoitteille ja toimenpiteille taustat ja perustelut.
Lue julkaisu.
Muistio elinkeinoelämän taiteelle ja kulttuurille suuntaaman tuen muodosta ja määrästä Suomessa
Ruohonen, Risto 2002
Opetusministeriö
Tämä selvitystyö tehtiin opetusministeriön toimeksiannosta. Työn tavoitteena oli selvittää
elinkeinoelämän taiteelle ja kulttuurille suuntaaman tuen muotoa ja määrää Suomessa sekä
vertailla tätä tilanteeseen muissa Euroopan maissa. Julkaisussa käsitellään ensin elinkeinoelämän tuen eri muotoja ja määrällistä kehitystä Suomessa, yritysrahoitusta kulttuurille muualla Euroopassa sekä yritysyhteistyön verotuskohtelua Suomessa. Tämän jälkeen tehdään taiteen rahoitusta, yritysyhteistyön kehittämistä ja verotuskohtelua ja sen vaikuttavuutta koskevia johtopäätöksiä ja ehdotuksia.
Lue julkaisu.
Kulttuuriteollisuuden kehittäminen Suomessa – Kulttuuriteollisuustyöryhmän loppuraportti
Opetusministeriö 1999
Opetusministeriö asetti maaliskuussa 1997 kulttuuriteollisuustyöryhmän. Työryhmän jäseniksi kutsuttiin lähinnä valtionhallinnon, kulttuuriorganisaatioiden, yliopistojen sekä yritysten edustajia. Työryhmän tehtävänä oli kartoittaa kulttuuriteollisuuden nykytilaa ja kehitysnäkymiä Suomessa ja kansainvälisellä tasolla sekä selvittää EU:n projektit ja tavoitteet kulttuuriteollisuuden tukemiseksi. Lisäksi työryhmältä odotettiin toimenpide-ehdotuksia suomalaisen kulttuuriteollisuuden edistämiseksi ja esityksiä kulttuuripolitiikan uusiksi linjauksiksi kulttuuriteollisuuden näkökulmasta. Työryhmän loppuraportti julkaistiin maaliskuussa vuonna 1999. Loppuraportissa työryhmä ehdottaa Sisältö-Suomi -hankkeen perustamista vuosille 2000-2004. Hankkeen tarkoituksena oli yhdistää saman sateenvarjon alle kulttuuriteollisuusprojektien koordinointiin, rahoitukseen ja yritystoiminnan kehittämiseen sekä toimialan tutkimukseen, koulutukseen ja tiedotukseen liittyviä toimenpiteitä. Työryhmän toimenpide-ehdotuksia ja niiden toteutusta käsitellään tarkemmin erillisissä alaluvuissa, joiden otsikoita ovat tietopohjan luominen, koulutus, tekijänoikeus, kulttuuriyrittäjyys, kulttuuriteollisuus työllistäjänä sekä rahoitus. Raportin lopuksi työryhmä hahmottelee toimeksiannon mukaisesti Suomen kansallisen kulttuuripolitiikan uusia linjauksia.
Lue julkaisu.