Fact Sheets. Luovat alat
Opetus- ja kulttuuriministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö, Tekes 2010
Julkaisuun on koottu luovien alojen tietokoosteet 14 eri toimialasta opetus- ja kulttuuriministeriön, työ- ja elinkeinoministeriön sekä Tekesin yhteistyönä. Julkaisussa tarkastellaan toimialakohtaisesti alan perustietoja, keskeisiä talouden tunnuslukuja sekä tietoa alan yhteyksistä muihin toimialoihin. Julkaisu edistää luovien toimialojen tietopohjaan sekä määrittelyyn ja rajaukseen liittyvää kehitystyötä.
Lue julkaisu.
Julkaisuun liittyviä tausselvityksiä ja koosteita:
Toimialakohtaiset tietopaketit.
Toimialan ydintoiminnot ja yhteydet muihin aloihin. Toimialakuvat kaikilta aloilta koosteena.
Luovat toimialat ja tunnusluvut, kooste 2008- ja 2009-luvuin.
Osaava ja luova Suomi – Opetus- ja kulttuuriministeriön tulevaisuuskatsaus
Opetus- ja kulttuuriministeriö 2010
Opetus- ja kulttuuriministeriön tulevaisuuskatsaus analysoi niitä yhteiskunnallisia haasteita, näkökulmia ja toimenpiteitä, joilla opetus- ja kulttuuriministeriö osallistuu Suomen elinvoiman, menestyksen ja hyvinvoinnin rakentamiseen 2010 -luvulla. Julkaisussa edetään toimintaympäristön kehitysnäkymistä konkreettisiin ratkaisumalleihin koulutus- ja tiedepolitiikan, kulttuuri-, liikunta- ja nuorisopolitiikan sekä innovatiivisemman, selkeämmän ja tehokkaamman julkisen hallinnon saralla.
Lue julkaisu.
Kulttuurialan kolmas sektori
Kosonen, Hanna & Pekkarinen, Helena 2010
Opetus- ja kulttuuriministeriö
Kulttuurialan kolmannen sektorin selvitys kartoittaa alan valtakunnallista järjestäytymistä ja toiminnan malleja, luonnetta sekä yhdistytoimijoiden kehittämistarpeita. Julkaisun tavoitteena oli määrittää alan pääpiirteitä ja lisätä ymmärrystä erityisesti alan toimijoiden tarpeista tulevaisuudessa.
Lue julkaisu.
Näin suomalaista kulttuuria viedään. Kulttuurivientiraportti 2008
Opetusministeriö 2009
Vuoden 2008 kulttuurivientiraportti on jatkoa vuonna 2006 ilmestyneelle Onko kulttuurilla vientiä? – ON! -raportille sekä vuoden 2007 kulttuurivientiraportille Näin suomalaista kulttuuria viedään. Raportissa tarkastellaan kulttuuriviennin kehittämisohjelman toimenpiteiden toteutumista vuoden 2008 aikana ohjausryhmälle tehtyjen esitysten pohjalta. Julkaisu on jaettu kuuteen lukuun kehittämistoimenpiteiden mukaan. Kunkin toimenpiteen kohdalla käydään läpi, mitkä kohdat valmisteluryhmän esityksestä ovat toteutuneet ja mitkä ovat jatkokehittämisen tarpeessa. Lisäksi kuvataan muita toimenpiteitä, jotka ovat kulloisenkin kehittämiskohdan osalta toteutuneet tai edistyneet.
Lue julkaisu.
Luova maaseutu – luovan talouden ja kulttuurin kehittäminen maaseudulla
Opetusministeriö 2009
Selvitystyön tavoitteena oli käydä läpi aiemmin maaseudulla toteutettua luovaan talouteen ja kulttuurin toimialoihin liittyvää kehittämistoimintaa. Lisäksi haluttiin selvittää edellytykset luovan talouden kehittämiseen. Luovien alojen kehittäminen on ollut osa neljättä maaseutupoliittista kokonaisohjelmaa ja se on mukana myös vuonna 2009 käynnistyneessä viidennessä ohjelmassa. Selvityksen taustalla on Maaseutupolitiikan yhteistyöryhmän Kulttuuriteemaryhmän työ luovien alojen ja kulttuuriyrittäjyyden saralla. Julkaisun aluksi tarkastellaan luovan talouden ja kulttuurin kehittämistä ohjelmakaudella 2000 - 2006 sekä tuolloin toteutettuja hankkeita. Tämän jälkeen käsitellään luovan talouden ja kulttuurin toimialojen yrittäjyyden kehittämisen nykytilaa maaseudulla ja maaseutuohjelmien ja toimintaryhmien painopisteitä. Lopuksi esitellään nykyinen toimintamalli, siihen liittyvät jatkotoimenpiteet sekä toimenpiteiden arviointi ja seuranta.
Lue julkaisu.
Näin suomalaista kulttuuria viedään. Kulttuurivientiraportti 2007 ja esitykset kehittämistoimenpiteiksi
Opetusministeriö 2008
Opetusministeriö asetti 5.9.2007 kulttuuriviennin ohjaus- ja valmisteluryhmät osana vuonna 2007 julkaistun kulttuuriviennin kehittämisohjelman 2007-2011 toimeenpanoa. Ohjausryhmän tehtäväksi tuli muun muassa ”seurata ja edistää hallitusohjelman kulttuurivientiä koskevan ohjelmakohdan toteutumista ja ohjata Suomen kulttuuriviennin kehittämisohjelma 2007-2011 -ehdotuksen toimeenpanoa” ja laatia vuosittain raportti ohjaustoiminnastaan ja seurantahavainnoistaan. Valmisteluryhmä puolestaan keskittyi täsmentämään kehittämisohjelman toimenpiteitä ja priorisoimaan niitä. Julkaisussa käsitellään kulttuuriviennin kehittämisohjelmassa 2007-2011 määriteltyjen kulttuuriviennin kehittämiskohteiden pohjalta vuonna 2007 suoritettuja toimenpiteitä. Lisäksi kulttuuriviennin valmisteluryhmä esittää ehdotuksensa kulttuuriviennin toimenpiteistä vuosille 2008-2011. Esitetyt toimenpiteet ovat valmisteluryhmän mukaan kaikista tarpeellisimpia ja kiireellisimpiä. Laajimmin osiossa käsitellään kolmea ajankohtaisimmaksi katsottua kehittämiskohdetta, jotka ovat yritystoiminnan kehittäminen, klusterien ja verkostojen vahvistaminen sekä kansainvälinen markkinointi ja promootio.
Lue julkaisu.
Kansallinen innovaatiostrategia
Työ- ja elinkeinoministeriö 2008
Kansallisen innovaatiostrategian laatiminen sisältyi Matti Vanhasen II hallituksen ohjelmaan. Strategian tavoitteena oli ”laaja-alaistaa ja monipuolistaa innovaatiopolitiikkaa ja sen toteutusta”. Strategian käytännön valmistelu annettiin työ- ja elinkeinoministeriön tehtäväksi. Sen laatimista varten kauppa- ja teollisuusministeriö asetti syyskuussa 2007 eri ministeriöiden ja organisaatioiden edustajista kootun ohjausryhmän. Ohjausryhmä luovutti esityksensä kansalliseksi innovaatiostrategiaksi kesäkuussa 2008. Julkaisussa esitetään linjauksia Suomen innovaatiopolitiikan uudistamiseksi sekä toimenpideohjelma linjausten edistämiseksi. Lisäksi esitetään, että Suomen innovaatio-järjestelmä ja sen eri toimijat arvioidaan uusien strategisten valintojen ja painopisteiden valossa.
Lue julkaisu.
State Support for Digital Content Creation in Finland. Evaluation of the DigiDemo Programme in 2003-2006
Turku School of Economics, Media Group 2008
Ministry of Education
Opetusministeriö aloitti luovien alojen, erityisesti audiovisuaalisten sisältöjen tuotekehityksen
tukemisen vuonna 2002 osana hallituksen Sisältötuotantohanketta. Vuonna 2006 tukea
uudistettiin ja parannettiin ja samalla tuki nimettiin DigiDemo-projektiksi. Ohjelman tavoitteena on ollut ”tukea luovien alojen tuotekehitystä, jossa tuotetaan mielekkäitä sisältöjä ja palveluja digitaalisiin päätelaitteisiin, ja jolla on hyvät mahdollisuudet päätyä tuotantoon”. Julkaisu koostuu Turun kauppakorkeakoulun Mediaryhmän toteuttamasta selvityksestä, jossa arvioitiin projektin vaikuttavuutta yksittäisten kehityshankkeiden ja niitä toteuttaneiden yritysten näkökulmasta. Julkaisu sisältää selvitysprojektin kuvauksen, arvion projektin vaikuttavuudesta projekti- ja yritystasolla sekä projektin kautta rahoitusta saaneiden arvion projektin onnistumisesta.
Lue julkaisu.
Onko kulttuurilla vientiä? ON! – Esitys Suomen kulttuuriviennin kehittämisohjelmaksi 2007-2011
Opetusministeriö 2007
Kulttuuriministeri asetti 28.2.2005 poikkihallinnollisen kulttuuriviennin kehittämistyöryhmän. Työryhmän tehtävänä oli laatia kansallinen kulttuuriviennin kehittämisohjelma. Tavoitteeksi oli kirjattu ”työryhmän osapuolten yhteistyön avulla tukea kulttuuriviennin kehittymistä tasaarvoiseksi vientialaksi muiden vientialojen joukkoon ja siten edistää toimialan työpaikkojen lisääntymistä ja liiketoiminnan ja -vaihdon vahvistumista”. Työryhmä esittää vision kulttuuriviennistä vuonna 2011. Vision toteutumiseksi ryhmä määrittelee kulttuuriviennin kehittämiskohteet, joita ovat: 1. kulttuurin toimialojen yritystoiminnan kehittäminen, 2. vientitoiminnan kannalta merkittävien klustereiden ja verkostojen vahvistaminen, 3. kansainvälinen markkinointi ja promootio, 4. kulttuuriviennin rakenteiden ja tietoperustan vahvistaminen, 5. kansainvälisen kulttuuriyhteistyön ja -vaihdon kehittäminen sekä 6. kulttuuriviennin kannalta kilpailukykyisen lainsäädännöllisen toimintaympäristön aikaansaaminen. Lisäksi ryhmä määrittelee kehittämisohjelman toteuttamiseksi suunnitellut toimenpiteet ja esittää arvion kehittämisohjelman toimeenpanoon liittyvistä kustannuksista. Lopuksi kehittämistyöryhmä ehdottaa poikkihallinnollisen johtoryhmän asettamista kulttuurivientihankkeen ohjausta ja seurantaa varten. Julkaisun liitteenä ovat toimialakohtaiset vientistrategioiden tiivistelmät.
Lue julkaisu.
Kulttuuriviennin tukiverkoston ja palvelurakenteen kehittäminen
Opetusministeriö 2007
Opetusministeriö asetti lokakuussa 2005 kulttuuriviennin kansallista tukiverkostoa ja
palvelurakennetta kehittävän työryhmän. Työryhmän perustaminen oli osa kulttuuriviennin
kehittämishanketta, jonka ehdottamia linjauksia määriteltiin ”Onko kulttuurilla vientiä?” -
raportissa. Raportin mukaan Suomen kulttuuriviennin kehittämiseksi on tarpeen hyödyntää
olemassa olevia instituutioita. Tämän työryhmän työn tavoitteeksi tuli toimivan, Suomen
kulttuurivientiä tukevan verkostomaisen toimintamallin luominen. Julkaisu esittelee
verkostomaisen toimintamallin, käy läpi kunkin tukiverkoston toimijan tehtävät sekä tekee
ehdotuksia tukiverkoton toimintatapojen kehittämiseksi. Kukin osio sisältää joukon toimenpide-ehdotuksia.
Lue julkaisu.
Luovien alojen yrittäjyyden kehittämisstrategia 2015
Kauppa- ja teollisuusministeriö 2007
Luovien alojen yrittäjyyden kehittämisstrategia-työryhmä kokosi kauppa- ja teollisuusministeriön toimeksiannosta vuoteen 2015 tähtäävän kehittämisstrategian. Kehittämisstrategian perusta on Euroopan unionin Lissabonin strategiassa, jonka mukaan EU on vuonna 2010 maailman kilpailukykyisin tietoon ja osaamiseen perustuva talousalue. Työryhmän mukaan kehittämisstrategian tavoitteena on ”luoda suotuisa, uskaltamiseen kannustava toimintaympäristö luovien alojen yrityksille”. Julkaisu esittelee luovien alojen yrittäjyyden kehittämisstrategian ja kehittämistoimenpiteet vuosille 2007-2015 sekä määrittelee luovien alojen yrittäjyyden kehittämisen kolme kärkihanketta: Jalostamo-konseptin tuotteistaminen ja laajentaminen, luovien alojen verkostojen ja koulutuksen kehittäminen sekä kuluttajille ja yrityksille suunnattujen uusien, monialaisten palveluinnovaatioiden ja -konseptien luominen. Lopuksi pohditaan vielä luovien alojen yrittäjyyden ja yritysten kehittäjien työnjakoa ja tehtäviä sekä strategian toteutumisen arviointia.
Lue julkaisu.
Tekijänoikeuden suuntaviivoja – keskustelumuistio politiikan muodostamisesta ja järjestelmän kehittämisestä
Opetusministeriö 2007
Keskustelumuistion julkaisemisen tarkoituksena oli herätellä keskustelua tekijäoikeuden
periaatteista ja tekijäoikeuslainsäädännön ja koko tekijänoikeusjärjestelmän kehittämisen
suuntaviivoista. Muistion taustalla oli 2000-luvun alkuvuosina käyty lainmuutosprosessi, joka johti lainmuutoksiin vuonna 2005. Julkaisun aluksi esitellään Tekijänoikeus 2015 -visio sekä tehdään tekijänoikeusjärjestelmän kehittämisen swot-analyysi. Tämän jälkeen siirrytään ensimmäiseen päälukuun käsittelemään tekijänoikeuspolitiikan kysymyksiä. Ensimmäisenä määritellään se, mitä tekijäoikeudella tarkoitetaan sekä tarkastellaan tekijänoikeuden toimintaympäristöä. Sitten käsitellään tekijänoikeuden periaatteellisia lähtökohtia ja yksittäisiä tekijäoikeuteen liittyviä asiakysymyksiä. Julkaisun toisen pääluvun alla tarkastellaan tekijänoikeuspolitiikkaa, lainsäädäntöä ja valtionhallintoa sekä tekijänoikeusjärjestelmän toimivuuden kehittämistä. Lopuksi luodaan katsaus pohjoismaiseen yhteistyöhön sekä tekijänoikeusasioihin Euroopan Unionissa ja kansainvälisellä tasolla.
Lue julkaisu.
Luovien alojen yritystoiminnan kehittäminen – Verkostomainen toimintamalli -selvitys
Opetusministeriö 2006
Julkaisun taustalla on Maaseutupoliittiseen kokonaisohjelmaan 2005-2008 sisältynyt toimenpide-ehdotus maaseudun oman kulttuuriohjelman laatimisesta. Kulttuuriohjelma valmistui vuoden 2005 alussa. Kulttuuriohjelmaan sisältyi laaja, luovien alojen yritystoiminnan kehittämistä koskeva teema, jonka toteuttamiseksi käynnistettiin kehittämishanke. Kehittämishankkeen tavoitteena oli löytää kehittämismalli/ -malleja luovien alojen yritystoiminnalle sekä luoda osaamisen tuotteistamiseen ja kaupallistamiseen keskittyvä kulttuurialan yrityshautomoverkosto. Julkaisun ensimmäisessä luvussa luodaan katsaus luovien alojen yritystoiminnan kehittämiseen. Jälkimmäisessä luvussa esitellään valtakunnallinen verkostomainen toimintamalli sekä toimintamalliin liittyvät jatkotoimenpiteet luovien alojen yritystoiminnan kehittämiseksi.
Lue julkaisu.
Yksitoista askelta luovaan Suomeen – Luovuusstrategian loppuraportti
Opetusministeriö 2006
Julkaisu on kulttuuriministerin luovuusstrategiatyön toimeksiannon mukaisesti
perustetun yhteystyöryhmän työn tulos. Toiminnassaan ryhmä haki vastauksia siihen, miten
luovuuden avulla voitaisiin vastata suomalaisen yhteiskunnan keskeisimpiin haasteisiin.
Loppuraportin aluksi esitellään Luovan Suomen visio vuoteen 2020 ja suomalaisen yhteiskunnan nykyhetkeä kehittämisen lähtökohtana sekä määritellään lyhyesti keskeiset käsitteet. Tämän jälkeen esitellään yhteystyöryhmän esitykset luovuuden edistämiseksi.
Lue julkaisu.
Kolme puheenvuoroa luovuuden edistämisestä – Luovuusstrategian osatyöryhmien raportit
Opetusministeriö 2005
Julkaisu on osa koko Suomea koskevan luovuusstrategian laadintaa, joka sisältyi Matti Vanhasen ensimmäisen hallituksen hallitusohjelmaan. Asia sisältyi hallitusohjelman kulttuuripolitiikkaa koskevaan lukuun, mutta lähtökohtaisesti tavoitteena oli käsitellä luovuutta ”hallinnollisesti koko yhteiskunnan kehittämiseen vaikuttavana kysymyksenä”. Strategiatyön toimeksiannon mukaisesti opetusministeriö nimesi kolme osatyöryhmää käsittelemään eri teema-alueita. Teema-alueiksi oli toimeksiannossa nimetty luova ihminen, luovat ympäristöt ja luova talous. Työryhmien jäseniksi kutsuttiin julkishallinnon, elinkeinoelämän ja nk. kolmannen sektorin edustajia. Julkaisussa esitellään kunkin osatyöryhmän työssä esille tulleet keskeisimmät linjaukset sekä tehdään joukko toimenpide-ehdotuksia.
Lue julkaisu.
Strategiset linjaukset kulttuuri- ja tiedeinstituuttien tukemiselle
Opetusministeriö 2005
Opetusministeriö asetti lokakuussa 2004 työryhmän valmistelemaan ministeriön kulttuuri- ja
tiedeinstituuttilinjauksia ja instituuttistrategiaa. Yhtenä työryhmän asettamisen taustatekijänä oli kolmen ministeriön yhteiseen kulttuurivientihankkeeseen liittyvä Onko kulttuurilla vientiä? - raportti, joka sisälsi Suomen ulkomailla toimivia kulttuuri- ja tiedeinstituutteja koskevia ehdotuksia. Tämän lisäksi vuoden 2005 alusta Suomen ulkomailla toimivien kulttuuri-instituuttien rahoitus siirtyi kokonaisuudessaan kulttuuri-, liikunta- ja nuorisopolitiikan osastolle. Julkaisussa kuvataan ensiksi instituuttien toiminnan nykytilannetta, jonka jälkeen työryhmä tekee ehdotuksia instituuttien toiminnan kehittämiseksi. Lisäksi esitellään työryhmän kokoama ehdotus opetusministeriön strategisiksi linjauksiksi kulttuuri- ja tiedeinstituuttien tukemiselle ja instituuttiverkoston laajuudelle vuosille 2005-2015.
Lue julkaisu.
Kulttuuriviennin liiketoimintamallit
Leikola, Markus and Leroux, Päivikki 2005
Tekes
Konsulttipalveluyritys valmisti Tekesin toimeksiannosta selvityksen suomalaisen kulttuuriviennin liiketoimintamalleista. Selvitys oli osa kolmen ministeriön yhteistä kulttuurivientihanketta. Julkaisussa käsitellään aluksi kulttuuriteollisuuden kansainvälisessä kaupassa tapahtunutta murrosta ja tehdään kulttuuriviennin benchmarkaus valituista verrokkimaista Ruotsista ja Ranskasta. Sen jälkeen tarkastellaan kulttuuriviennin liiketoiminnan kehittymistä Suomessa, markkinoinnin ja myynnin pullonkauloja sekä caseja suomalaisyritysten innovatiivisista kansainvälistymistavoista. Lopuksi käsitellään kulttuurivientiä kansantalouden näkökulmasta ja tehdään kulttuuriviennin edellytysten luomiseen ja vahvistamiseen, klusterikehitykseen ja pk-yritysten viennin kehittämiseen liittyviä suosituksia.
Lataa julkaisu Tekesin sivuilta(syötä julkaisun nimi hakukenttään).
Taiteen ja kulttuurin rahoitus ja ohjaus: kipupisteet ja kehitysvaihtoehdot
Heiskanen, Ilkka, Ahonen, Pertti & Oulasvirta, Lasse 2005
Kulttuuripoliittisen tutkimuksen edistämissäätiö Cupore
Tutkimuksen avulla pyrittiin ensinnäkin saatavilla olevia tutkimustuloksia käyttäen selvittämään Suomen kulttuurisektorin senhetkistä rahoitustilannetta ja -tarvetta sekä arvioimaan niitä hallinta- ja ohjausjärjestelmiä, jotka kohdistuvat kulttuurin kenttään Suomessa. Toiseksi, selvitystyön tuottamat havainnot ja arviot tuli suhteuttaa odotettavissa oleviin rahoitustilanteen muutoksiin ja tulosten perusteella tuli hahmottaa vaihtoehtoisia tulevaisuudennäkymiä eli skenaarioita sekä tehdä ehdotuksia siitä, miten rahoitusjärjestelmien välistä yhteistyötä ja julkisen hallinnon ohjausjärjestelmiä tulisi kehittää. Tutkimusraportti lähtee liikkeelle kehityskertomuksesta, joka erittelee taiteen ja kulttuurin julkisen rahoituksen ja ohjauksen kehitystä vuosina 1992-2001 ja kuvaa ja arvioi vuosien 2002-2004 tilannetta. Tämän jälkeen käsitellään kahta erillistutkimusta: valtion ja kuntien keskinäisten suhteiden järjestymistä taiteen ja kulttuurin ohjauksessa ja rahoituksessa kymmenen vuoden ajalta ja taiteen ja kulttuurin korkeakoulutasoista opetusta ja sen kehitystä. Lopuksi rakennetaan vielä kolme skenaariota vuoteen 2012. Tutkimuksen toteuttamista kuvataan erillisessä metodologisessa liitteessä.
Julkaisua myy ja välittää Yliopistopaino. Lisätietoa tutkimushankkeesta.