Koulutus- ja osaamistarpeet

”Pitäisi laajentaa työalaansa”. Kuvataiteilijan ammattirooli ja osaamistarpeet tulevaisuuden työelämässä.
Herranen, Kaisa, Houni, Pia & Karttunen, Sari 2013
Kulttuuripoliittisen tutkimuksen edistämissäätiö Cupore

Julkaisu käsittelee kuvataiteilijoiden ammattiroolia ja osaamistarpeita tulevaisuuden työelämässä. Julkaisu liittyy Kuvataiteen koulutustoimikunnan toimeksiannosta tehtyyn laadullisen ennakoinnin hankkeeseen, jota on rahoittanut Opetushallitus. Cupore on toteuttanut hanketta yhteistyössä Työterveyslaitoksen (Pia Houni) kanssa.
Lue julkaisu

Kulttuurituottaja - Koulutuksen suuntaviivoja.
Halonen, Katri 2012
Tuottaja 2020 -hanke

Tuottaja 2020 -ennakointihankkeessa on selvitetty kulttuurituotannon kentän tilaa vuonna 2020 tuottajan tulevaisuuden osaamishaasteiden tunnistamiseksi. Loppujulkaisun sekä hankkeen muiden osaraporttien aiheita ovat mm. kulttuurituotannon muuttuvat verkostot ja yhteistyö, vapaaehtoisuus, megatrendit ja tulevaisuuden näkymät sekä kulttuurin ja matkailun ekosysteemi.
Lataa Tuottaja2020 -julkaisut täältä: tuottaja2020.metropolia.fi > Julkaisut 

Todistus taskussa - työelämä vastassa
Hohtokari, Marit & Uitto, Markku 2011
Työ- ja elinkeinoministeriö

Marit Hohtokarin ja Markku Uiton tilaustyönä työ- ja elinkeinoministeriölle tekemä selvitys Todistus taskussa - työelämä vastassa ruotii luovan alan koulutuksen nykytilaa. Hohtokari ja Uitto esittävät julkaisussa huolensa nuorista, jotka valmistuvat epävarmoihin tulevaisuuden näkymiin. Kirjoittajien mukaan luovia aloja vaivaa todellinen työvoimasolmu – puhutaan koulutuksen ja työelämän kohtaantumisen ongelmista.
Lue julkaisu.

Taidekasvatuksen ja kulttuurialan koulutuksen tila Suomessa
Opetus- ja kulttuuriministeriö 2010

Opetus- ja kulttuuriministeriön analyysiryhmän katsaus tarkastelee taidekasvatuksen ja kulttuurialan koulutuksen tarjontaa ja laajutta Suomessa. Kartoitus kattaa sekä peruskoulussa, lukiossa ja ammatillisessa peruskoulutuksessa tarjottavan taidekasvatuksen että taiteen perusopetuksen. Kulttuurin ammatillisen koulutuksen ja korkeakouluopetuksen osalta tarkastellaan oppilaitoksia, koulutustarjontaa ja sen alueellista jakautumista, suoritettuja tutkintoja sekä koulutustarjonnan ja työllisen työvoiman välistä suhdetta. Lisäksi tarkastellaan taiteen alan opettajankoulutusta. Julkaisussa esitetään myös arvio kultuuriala koulutustarjonnan ja oppilaitosverkoston tilasta.
Lue julkaisu.

Koulutus ja työvoiman kysyntä 2020. Tulevaisuuden työpaikat – osaajia tarvitaan
Hanhijoki, Ilpo, Katajisto, Jukka, Kimari, Matti & Savioja, Hannele 2009
Opetushallitus

Opetushallituksen julkaisema raportti sisältää ennakointitietoa työvoiman kysynnästä ja
tarjonnasta sekä ammatillisesti suuntautuneen koulutuksen aloittajatarpeista. Vuoteen 2020
ulottuvat työvoiman kysyntäennusteet on laadittu kahtena vaihtoehtoisena laskelmana.
Koulutustarpeiden ennakointitulokset kuvaavat ensi vuosikymmenen alun aloittajatarpeita
koulutus- ja opintoaloittain ja myös niistä on tehty perus- ja tavoitekehitystä kuvaavat
vaihtoehtolaskelmat. Ammatillisesti suuntautuneen koulutuksen aloittajatarvetta kulttuurialan
osalta käsitellään alaluvussa 5.3.2.

Menestyksen jonglöörit – luovien alojen täydennyskoulutus ja sen arvo
Kanerva, Anna & Lehikoinen, Kai 2007
IADE

Suomen taideyliopistojen koulutus- ja kehittämisinstituutin ja Kulttuuripoliittisen tutkimuksen
edistämissäätiön yhteistyönä tekemässä esiselvityksessä tarkastellaan korkeasti koulutettujen luovien alojen ammattilaisten yliopistollisen täydennyskoulutuksen tarvetta ja sen yhteiskunnallista merkitystä. Julkaisun aluksi tarkastellaan luovien alojen taloudellista merkitystä kansallisen kilpailukyvyn vahvistajana. Luvussa arvioidaan luovien alojen taloudellisia ja työllistäviä vaikutuksia sekä suomalaisen luovan talouden vahvuuksia ja heikkouksia. Tämän jälkeen käsitellään luovan talouden ammattilaisista taiteilijoita ja heidän asemaansa Suomessa sekä keskustellaan taidealan paradigman muutoksesta, joka koetaan välttämättömäksi ”mikäli taiteilijoiden luovaa osaamista halutaan hyödyntää monipuolisesti kansallisen kilpailukyvyn ja hyvinvoinnin vahvistajana”. Lopuksi esitetään taiteilijoiden yliopistollisen täydennyskoulutuksen järjestämistä koskevat suositukset ja lisäselvitystarpeet.
Lue julkaisu.

Taidealan koulutus ja työmarkkinat – Ammatillisen koulutuksen määrä ja valmistuneiden sijoittuminen 
Karhunen, Paula & Rensujeff, Kaija 2006
Taiteen keskustoimikunta, tutkimusyksikkö

Julkaisu on Taiteen keskustoimikunnan tutkimusyksikössä vuonna 2002 käynnistetyn
”Taiteilijoiden ammatillinen koulutus” -tutkimusprojektin loppuraportti. Tutkimusprojektin
tarkoituksena oli selvittää Suomessa annettavaa taidealan ammatillista koulutusta, erityisesti
koulutuksen määrää ja vaikuttavuutta. Tähän loppuraporttiin haluttiin koota sekä Taiteen
keskustoimikunnassa että muualla tehtyjen tutkimusten tuloksia. Julkaisussa luodaan ensin
katsaus taidealan koulutukseen Suomessa ja käydään sitten läpi eri aineistojen avulla taidealan ammatillista koulutusta sekä koulutusasteittain että taiteenaloittain. Lopuksi esitetään vielä yhteenveto tutkimusprojektin tuloksista.

Tulevaisuusluotain. Verkostoitumisesta voimaa osaamiseen. Loppuraportti
Elinkeinoelämän keskusliitto 2006

Tulevaisuusluotain on Elinkeinoelämän keskusliitossa EK:ssa toteutettu pitkän aikavälin
ennakointihanke. Hankkeessa keskityttiin ennakoimaan teollisuus- ja rakentamistaustaisten
klustereiden toimintaympäristön muutoksia ja niiden vaikutuksia vuoden 2015 osaamis- ja
koulutustarpeisiin. Tavoitteena oli vaikuttaa koulutussuunnitteluun siten, että yritykset saavat tarvitsemaansa osaavaa henkilöstöä riittävästi. Julkaisun aluksi esitellään hankkeen tavoitteet, sisältö ja menetelmät sekä esitellään kuusi ennakoinnin kohteena ollutta klusteria. Tämän jälkeen käsitellään tulevaisuusluotaimen visiot vuoteen 2015 sekä annetaan kuvauksia vuonna 2915 tarvittavasta osaamisesta. Lopuksi tarkastellaan vielä uudistuvaa koulutusjärjestelmää ja Education Intelligence -mallia.
Lue julkaisu.

KLEROT I – Taide- ja kulttuurialojen elinkeinorakenteen muutos ja lähitulevaisuuden osaamistarpeet 
Lagerström, Samu & Mitchell, Ritva 2005
Kulttuuripoliittisen tutkimuksen edistämissäätiö Cupore

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli ”paikantaa taide- ja kulttuuritoimintojen elinkeino- ja
ammattirakenteen muutosten keskeisiä kehityspiirteitä ja tältä perustalta ennakoida näiden alojen tulevia osaamistarpeita sekä arvioida miten näihin tarpeisiin voitaisiin parhaiten vastata”. Tutkimus oli osa laajempaa ESR-rahoitteista ennakointihanketta KLEROTia. Julkaisussa lähdetään liikkeelle tarkastelemalla taide- ja kulttuurialojen elinkeino-, tuotanto- ja ammattirakenteen muutosta sekä alojen koulutukseen liittyviä muutoksia valittuina ajanjaksoina. Tämän jälkeen käydään läpi internet-kyselyjen tuloksina saatuja asiantuntija-arvioita kolmen luvun verran. Niistä ensimmäisessä käsitellään arvioita eri alojen muutosprosesseista ja tulevista osaamistarpeista, toisessa arvioita koulutusjärjestelmien toimivuudesta ja kolmannessa arvioita yhteiskunnan yleisistä kehittämishaasteista ja niihin vastaamisesta taiteen ja kulttuurin osa-alueilla. Lopuksi tehdään vielä yhteenvetoa tutkimuksen tuloksista.
Lue julkaisu.

Huomisen rientoja tuottamassa – tapahtumatuottajien ammatin kehitystrendejä tuottajia kouluttavien ammattikorkeakoulujen näkökulmasta
Halonen, Katri 2004
Kulttuuripoliittisen tutkimuksen edistämissäätiö Cupore

Kartoituksessa haluttiin tarkastella kulttuurituotannon koulutuksen volyymia ja sisältöjä nykyisessä ammattikorkeakoulujärjestelmässä sekä koottiin ammattikorkeakoulujen tuottajakoulutuksen suunnittelun avainhenkilöiden näkemyksiä tuottajan työnkuvan ja toimikentän muutoksista lähitulevaisuudessa. Kartoitustyö oli osa Kulttuuripoliittisen tutkimuksen edistämissäätiön tutkimusprojektia ”Kulttuurin ja liikunnan elinkeinorakenne ja osaamistarpeet” (KLEROT). Julkaisussa käsitellään ensin nykyistä tuottajakoulutusta edeltänyttä kulttuurisihteerikoulutusta ja sen jälkeen siirrytään tarkastelemaan kulttuurialojen koulutusta ammattikorkeakouluissa sekä tapahtumatuotannon opetussuunnitelmia. Sitten käydään läpi tuottajakentän tulevaisuusskenaarioita sekä koulutussektorin muutoksia ja kehitysnäkymiä. Lopuksi esitetään yhteenveto tuloksista.
Lue julkaisu.